Akhirnya Kerajaan Setuju Bayar Penduduk Pasir Putih

datuk Ku Ust M Nor1
KUALA TERENGGANU – Setelah pelbagai kaedah yang dibawa oleh pemimpin PAS dan Jawatakuasa Bertindak Penduduk Kampung Pasir Putih, akhirnya kerajaan negeri khususnya Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said bersetuju untuk memberikan bayaran kepada penduduk yang terlibat.


Dalam Mesyuarat Pertama Penggal Kedua (Persidangan) Dewan Undangan Negeri Terengganu yang berakhir semalam, wakil rakyat PAS telah mengemukakan soalan dan menekan kerajaan berikutan keengganan kerajaan membayar wang pampasan berhubung projek pelebaran jalan Kuala Terengganu-Dungun.

Ketua Penerangan PAS Terengganu Ustaz Mohd Nor Hamzah telah menyampaikan rayuan dan rintihan penduduk Kampung Pasir Putih ketika berucap membahasakan Titah Tuanku.

“mengenai kes projek pelebaran jalan dari Kuala Terengganu ke Kuantan melalui Kampung Pasir Putih, saya mahu menyuarakan rayuan dan rintihan rakyay yang telibat dengan projek itu,

“mereka mengharapkan jasa baik, budi bicara kerajaan, membayar sedikit untuk membantu mereka (kerana) rumah dan kedai yang terpaksa diruntuhkan,”ujarnya.

Beliau yang juga ADUN Bukit Payong berkata, penduduk tidak bersalah kerana mereka tidak menyangka dan menyedari pengambilan tanah sebagaimana yang disebut oleh kerajaan dalam dokumen, sejak tahun 1964.

katanya, tanda batu rezab jalan tdak dialih dan geran baru tidak diberi oleh kerajaan serta kerajaan negeri membenarkan pemberian harta pusaka di pejabat tanah menggunakan geran lama.

Geran baharu telah didaftarkan 15 Januari 2007 tetapi sebahagian penduduk masih belum mengambil geran tersebut dan sebahagian telah pun dipindah milik kepada pemilik baharu, maknanya berlaku urus niaga jual beli.

pembinaan jalan kg pasir putih1Sehubungan itu, Ahmad Said turut mengakui, siasatan jabatan mendapati, pemilik baharu tidak dimaklumkan pengambilan tanah daripada milik asal.

Geran baharu menurutnya, telah didaftarkan 15 Januari 2007 tetapi sebahagian penduduk masih belum mengambil geran tersebut dan sebahagian telah pun dipindah milik kepada pemilik baharu, maknanya berlaku urus niaga jual beli.

ADUN PAS Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar turut bangkit mencelah, merayu agar Menteri Besar membuat keputusan serupa sebagaimana yang dilakukan kepada penduduk di kawasan yang diwakilinya sebelum ini dengan kadar RM5,000 seorang.

Akhirnya, kerajaan akur dan Ahmad Said berkata, kerajaan dengan rela hati dan tiada masalah mempertimbangkan dengan satu kadar yang akan ditentukan bagi membayar penduduk yang terbabit dengan projek pelebaran jalan tersebut.

Ulasan