Rumah Hangus; ADUN Minta JKM Bantu Segera

mohd nor hamzah ziarah kebakaranMARANG – Satu kebakaran yang melibatkan sebuah rumah kediaman berlaku di Kampung Laut yang mengakibatkan ianya hangus hampir keseluruhan daripada struktur rumah berkenaan.
Mangsa Noryatimah Mahmud yang ditemui berkata ketika kejadian dia berada di tempat kerjanya di Pasar Payang dan menerima panggilan daripada jirannya kira-kira jam 3.15 petang.

Hanya suaminya sahaja yang berada di rumah ketika kejadian, manakala kesemua anak-anaknya keluar rumah dan beliau bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku walaupun sedih dengan kehilangan harta benda.
“Saya terima panggilan, masa tu saya duduk (berada) kat (tempat) kerja lebih kurang pukul tiga suku.
“Suami ada masa tu (dalam rumah) tapi dapat panggilan tu (pemanggil) kata takdok orang, saya kata suami saya ada tidur, balik-balik tengok takdok mende (habis musnah), ginilah keadaan,” kata beliau dengan pilu.
Beliau yang berkerja sebagai jurujual, telah tinggal hampir 30 tahun di kawasan itu turut menerima kedatangan Wakil Rakyat Dun Bukit Payong, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang segera datang sebaik menerima berita kebakaran itu.
mohd nor hamzah dengan bombaUstaz Mohd Nor mengucapkan takziah serta menasihati Noryatimah agar bersabar dan kemudiannya beliau menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi meminta bantuan segera daripada JKM.
Sementara itu Ketua Operasi Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Haji Mohd Fauzi Muda (kiri) berkata, kebakaran itu berjaya dikawal dalam masa kira-kira 25 minit oleh anggotanya yang seramai 12 orang.
Mereka tiba di tapak kebakaran pada jam 3.30 petang bersama dua buah jentera dan sebuah pacuan empat roda dari balai di Hiliran dan Wakaf Tapai yang sebahagiannya datang dari tapak kebakaran hutan di kawasan lain.
Haji Mohd Fauzi kemudiannya menasihatkan kepada semua lapisan masyarakat agar tidak membakar sampah atau apa-apa tanpa dikawal kerana keadaan sekarang cuaca yang panas dan mungkin boleh menjadi penyebab kebakaran.
Punca dan kerugian kepada kebakaran ini, masih lagi dalam siasatan.

Ulasan