Tukar MB, Umno Jangan Cari ‘Kambing Hitam’!

MARANG – Umno Terengganu sewajarnya menyelesaikan masalah dalaman mereka dengan baik dan berlapang dada tanpa mengheret pihak lain menjadi ‘kambing hitam’, dalam kancah permasalahan mereka.

Tindakan pemimpin kanan Umno Terengganu menyalahkan pihak lain adalah sikap yang tidak bertanggungjawab, dengan membuat tuduhan tanpa bukti dan cuba mengalihkan perhatian masyarakat terhadap ‘perbalahan’ sesama pemimpin Umno itu.
Peringatan itu dinyatakan oleh Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) YB Ustaz Mohd Nor Hamzah berkaitan isu pertukaran Menteri Besar yang sedang hangat diperkatakan, bukan sahaja di negeri ini malah di seluruh Negara.
Menurutnya, kenyataan Exco Terengganu Nawi Mohamad yang juga ADUN Hulu Besut telah di laporkan oleh sebuah portal berita beberapa hari lalu.
Katanya, Nawi menuduh isu pertukaran MB itu adalah satu isu yang sengaja ditimbulkan oleh parti lawan.
Sedangkan, ADUN Bukit Payong itu berkata, berita berkaitan pertukara Ahmad Said turut disiarka oleh akhbar-akhbar perdaa termasuk akhbar pro-Umno, Utusan Malaysia.
Sebaliknya, kata Ustaz Mohd Nor, Nawi adalah antara nama yang disebut-sebut bagi menggantikan Ahmad, dahulunya adalah ‘orang’ bekas MB Terengganu Dato’ Seri Idris Jusoh.
Bagi Ustaz Mohd Nor, perubahan sokongan dari ‘Team Idris’ kepada ‘Team Ahmad’ ini tidak menghairankan kerana budaya Umno ialah siapa yang beri makan, dialah ketua.
Ustaz Mohd Nor Hamzah menjelaskan, satu soalan berkaitan dengan isu pertukaran MB telah diajukan kepada kerajaan dalam sidang DUN baru-baru ini.
“PAS bersikap ‘gentleman’ apabila kita mengemukakan persoalan penukaran jawatan Menteri Besar secara rasmi di dalam Sidang DUN baru-baru ini untuk kepastian.
“Tapi malang bagi rakyat Terengganu kerana peluang keemasan bagi kerajaan menjawab khabar angin itu dilepaskan begitu sahaja, dengan menolak soalan saya itu sekaligus membuka pintu spekulasi yang tidak sepatutnya.
“Jadi saya nak nasihatkan Adun Hulu Besut supaya berhati-hati dalam membuat tuduhan dan kelihatan dia hanya mahu menutup pekung Umno dengan menyalahkan pihak lain,”jelas Ustaz Mohd Nor.
Beliau menambah, mungkin Nawi sudah lupa dengan usul yang dibawakan oleh rakannya dari Kota Putera dalam Sidang DUN lepas untuk suaya kerajaan mengambil tindakan terhadap penyebar khabar angin.
Mengulas lanjut isu berkenaan isu, Ustaz Mohd Nor berkata, PAS tidak yakin akan berlaku hal pertukaran Menteri Besar sebagaimana yang diheboh-hebohkan.
Samada wujud ‘perjanjian’ antara Perdana Menteri Najib Tun Razak dengan Ahmad Said berhubung tempoh menjawat jawatan MB itu atau sebaliknya, namun katanya, PAS melihat faktor politik semasa tidak membenarkan perubahan itu berlaku.
Menurutnya, Ahmad dilihat berjaya mempengaruhi ‘kuasa-kuasa’ politik termasuk Najib, sehingga berjaya meyingkirkan Idris dari ‘lanskap’ politik negeri Terengganu.
“Atas alasan-alasan tersebut, saya yakin Dato’ Ahmad tidak akan ditukar walaupun terdapat desas desus sebegitu.
“Yang kita bimbang, khabar ini sengaja disebarkan oleh pihak yang ingin menjatuhkan Dato’ Ahmad sehingga ditulis dalam akhbar mereka, Utusan Malaysia.
“Jika cerita ini dimainkan Utusan Malaysia sendiri, adakah lojik ianya datang dari pembangkang?,”soal Ustaz Mohd Nor.

Ulasan