PAS Optimis Kembali Memerintah Terengganu Pada PRU14

satiful1Realitinya, hari ini PAS Terengganu adalah pembangkang yang terkuat dengan 17 kerusi Barisan Nasional dan 15 kerusi Pakatan Rakyat. Sasaran PAS untuk PRU14 adalah memerintah negeri Terengganu. Landskap politik di Terengganu 98 peratus adalah orang Melayu. Namun, sokongan pengundi bukan Melayu terutama kaum Tionghua pada PRU13, lalu tidak mustahil PAS-Pakatan Rakyat akan kembali memerintah negeri ini.

Berikutan itu, wakil Harakah Terengganu Khairul Azlam Mohamad dan Sazali Mohd Noor serta krew Buletinonline Najmiah Kassim, Azizah Mahmood dan Raihanah Zakaria telah mengadakan temubual eksklusif menyelami beberapa persoalan dalam temubual bersama Pesuruhjaya PAS Terengganu, yang juga Adun Paka iaitu Ustaz Satiful Bahri Mamat di Dataran PGU Paka, Simpang Santong, Paka, Dungun pada 28 Mei lalu.
Soalan (S): PAS Dun Paka telah menjayakan program Karnival Dakwah D’Paka 2014 selama satu minggu. Bagaimana sambutan orang ramai serta apakah tujuan dan fokusnya?
Jawapan (J): Kita menggabungkan dua konsep iaitu pertama karnival yang memberi peluang perniagaan dan sebagainya. Kedua, dakwah untuk kita mengambil peluang dan kesempatan bagi menyampaikan mesej perjuangan parti (PAS) serta gerak kerja dakwah kita. Fokus dan tujuan karnival ini, kita menggabung-jalinkan beberapa perkara. Pertama, kita cuba membangkitkan ‘mood’ persekitarannya. Sebab ini, merupakan antara program besar selepas pilihan raya (PRU14). Kita juga baru sahaja selesai mengadakan Ijtima’ Kepimpinan PAS Terengganu di Kemasik, Kemaman. Kita mengharapkan berlaku ‘mood’ kebangkitan kembali di kalangan rakyat untuk terus-menerus menolak Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) sebagaimana ‘roodmap’ kita untuk menawan Terengganu pada pilihan raya akan datang, Insya’Allah.
Jadi kebangkitan dan kesedaran masyarakat perlu dilakukan dari awal. Sepanjang tempoh satu minggu karnival ini berlangsung, kita juga mengadakan program daftar pemilih SPR, program melibat orang muda, wanita, kanak-kanak dan lain-lain. Kita juga mengadakan program bersama masyarakat Felda iaitu majlis hi-tea khusus bagi warga Felda untuk beramah mesra bersama dengan mantan MB Selangor, Tan Sri Muhammad Mohd Taib. Kita menggabung-jalinkan semua pihak dalam setiap program selama satu minggu tersebut bersama personaliti dan tokoh seperti tokoh ulama, ahli politik, pakar motivasi, pendakwah bebas, salebriti artis dan sebagainya. Apa yang membanggakan kita, sepanjang tempoh satu minggu itu kehadiran para pengunjung Karnival Dakwah D’Paka ini mencecah hampir 50,000 orang.
Sasaran utama kita di kalangan anak-anak muda yang memberikan sokongan dan kemenangan besar pada PRU13, yang lalu. Sebab itu, saya rasa pengisian yang berterusan perlu kita (PAS) lakukan untuk memantapkan kefahaman mereka bersama dengan PAS-Pakatan Rakyat. Mereka (orang muda) perlu dibangkitkan dengan isu-isu semasa yang menyentuh hati rakyat. Di Terengganu ini, seperti isu cukai pintu, kenaikan harga barang, cukai GST dan sebagainya.
S: Bagaimana ustaz melihat perkembangan politik Terengganu masa kini di bawah pentadbiran Menteri Besarnya yang baharu, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman?
J: Itu kepercayaan yang diberikan oleh kepimpinan Umno kepada Dato’ Ahmad Razif, walau pun kita sebenarnya tertunggu-tunggu apakah jawapan yang hendak diberikan oleh Barisan Nasional kenapa Dato’ Seri Ahmad Said ditamatkan jawatannya (MB Terengganu). Apa pun kita (PAS) akan melihat perkembangan dan langkah-langkah yang diambil oleh Dato’ Ahmad Razif itu selaku MB baharu selepas ini. Tetapi, kita merasakan krisis politik (Umno-BN) di negeri ini tidak akan selesai. Sebab, dengan kembalinya Ahmad Said semula ke dalam Umno akan menjadi seperti “duri dalam daging” yang akan menyucuk sepanjang masa dan sudah pasti dia (Ahmad) akan menuntut dengan pelbagai permintaan. Apatah lagi, Razif dilihat mewakili golongan lebih muda dalam kepimpinan parti Umno-BN Terengganu. Dan masih lagi, kepimpinan lama, veteran yang masih lagi bersama dengan Mat (Ahmad) Said. Ini akan menambahkan lagi team atau kelompok dalam politik Umno Terengganu.
satiful2Kita (PAS) akan lihatlah sejauh mana keberanian Menteri Besar baharu untuk memberhentikan projek-projek yang kita merasakan tidak memberi manfaat kepada rakyat. Kita banyak kali menyentuh isu-isu yang melibatkan pembangunan Pulau Bebas Cukai di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu. Isu yang melibatkan Mini Zoo di Kemaman serta beberapa projek lain yang kita rasa gagal, tidak praktikal dan tidak memberi manfaat kepada rakyat supaya dikaji semula. Tetapi sejauh manakah keberanian politiknya (Razif) dalam membuat pembaharuan ini. Jika tidak, kita rasa sama sahajalah kepimpinan Umno yang membawa mesej dan perjuangan yang ditinggalkan oleh Mad Said. Ini kerana, lebih RM2 bilion (Bajet) setiap tahun yang dibelanjakan semasa Mat Said ketika beliau menjadi MB Terengganu selama enam tahun itu kita rasakan tidak banyak memberi kesan impak yang besar kepada ekonomi, pendidikan dan manfaat kepada rakyat Terengganu. Apa yang berlaku, Terengganu ini masih menduduki tangga keempat negeri termiskin di seluruh negara dan ini amat mengecewakan.
Kita juga mengharapkan supaya kepimpinan (MB) baharu ini bersedia ke arah pelaksanaan Syariah yang telah diwartakan. Sejauh mana dia (Razif) dapat memberi ruang yang secukupnya ke arah pelaksanaan Syariah tersebut. Kita ada Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu dan kita akan menggunakan kekuatan yang kita ada, bilangan Adun yang kita ada untuk terus mendesak supaya manfaatkan kewangan dan pembangunan yang ada untuk kembali kepada rakyat.
S: Ketika berlaku krisis politik Umno-Barisan Nasional Terengganu baru-baru ini, PAS dilihat tidak mengambil peluang dan kesempatan. Ustaz selaku Pesuruhjaya PAS Terengganu mungkin ada hujahnya?
J: Ya, dari awal kita (PAS) telah membuat ketegasan bahawa apa yang pernah dilakukan (oleh Umno-BN) di Perak kita tidak bersetuju. Iaitu seolah-olah ‘merampas’ pilihan dan kuasa rakyat, yang telah memberi kepercayaan kepada calon-calon mereka tetapi akhirnya Umno-BN “membeli” mereka (Adun), merampas dan menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat bukan melalui saluran demokrasi. Walau pun, ia (keputusan) dipersahkan di mahkamah. Kita (PAS) di Terengganu juga mempunyai pengalaman tersebut pada tahun 1961. Bagaimana kerajaan PAS Terengganu dijatuhkan dengan cara tidak bermoral dan tidak demokrasi. Oleh itu, kita bertegas dari awal dan kita tidak akan mengulangi apa yang dibuat oleh BN di Perak. Kita juga dalam masa yang sama mendesak supaya ianya (kes ini) dipulangkan kepada rakyat serta diadakan pilihan raya semula. Ini penting, supaya rakyat boleh memilih siapa pemimpin dan parti yang boleh memimpin mereka dan bukan dengan cara melalui ‘pintu belakang’ (tipu helah). Jadi dalam hal (politik Terengganu) ini apa pun tempoh masih lagi panjang dan kita akan tengok apa yang akan berlaku selepas ini.
satiful4Apa yang kita nampak dan berlaku adalah apa yang kita rasalah. Realitinya, Mat Said telah membuat pusingan U-turn hanya dalam tempoh kurang dua hari (48 jam). Ini menggambarkan sifat ketidakpercayaan yang ada pada calon-calon atau pemimpin Umno-BN yang istihar jadi wakil rakyat Bebas. Jika ditakdirkan kita (Pakatan Rakyat) buat (tubuh) kerajaan baru-baru ini dengan penyertaan tiga orang Adun Bebas itu. Kemungkinan (berlaku) kerajaan paling singkat dalam sejarah dan betapa imej PAS-Pakatan Rakyat juga akan terjejas. Jadi tindakan yang kita buat (berhati-hati) itu tepat dari segi politiknya.
S: Pakatan Rakyat (PAS dan PKR) di Terengganu seramai 15 orang Adun itu dikatakan kurang “menyengat” dalam mendepani isu-isu rakyat di negeri ini. Apa komen ustaz?
J: Saya rasa, kita telah membangkitkan semua isu-isu yang berkait dengan isu rakyat dan melibatkan semua Dun dan kawasan. Cuma mungkin kerana keterbatasan atau ruang media secara langsung untuk rakyat lihat apa yang sebenarnya dibincangkan pada persidangan Dun Terengganu. Jika dahulu semasa kerajaan PAS Terengganu, kita membuka ruang kepada media baru yang secukupnya untuk disiarkan secara langsung kepada rakyat. Tetapi, hari ini semua ruang-ruang tersebut ditutup dan media-media kerajaan tidak melaporkan apa sebenarnya yang kita (PAS) bangkitkan. Kita merasakan isu-isu asas seperti pendidikan, penyelewengan, rasuah, pembaziran dan sebagainya telah acap kali kita bangkitkan. Kita telah membahagian kepada semua wakil rakyat kita berdasarkan portfolio ahli Exco kerajaan negeri. Hatta, soalan-soalan dalam dewan (Dun Terengganu) juga lebih dari 130 soalan dikemukakan. Persoalannya, waktu (persidangan) yang terlalu singkat masanya. Biasanya, satu hari pertama untuk ucapan Tuanku Sultan. Hari kedua, soalan lisan dan perbahasan dan hari ketiga, penggulungan oleh Exco dan MB dan tidak lebih dari tiga hari sahaja. Sedangkan, sidang Dun Selangor hingga satu minggu dan melibat 300 hingga 400 soalan dapat dikemukakan oleh ahli dewan. Begitu juga dengan sidang Bajet (Belanjawan) tahunan. Jika di Selangor memakan masa hingga dua minggu tetapi di sini (Terengganu) juga tidak lebih tiga hari. Jadi di manakah ruang sebenarnya untuk kita (PAS) menyalurkan suara rakyat. Kita harap juga media-media baru yang sedia ada untuk ‘cover’ balik apa yang tidak dilaporkan oleh media arus perdana.
Isu terkini yang kita (PAS) cuba bangkitkan iaitu isu perlombongan bijih besi di Bukit Besi, Dungun. Isu landasan keretapi (kargo) yang telah diberi ‘tawaran’ untuk dijual sebagai besi buruk. Sedangkan, ini (projek) melibatkan kos pembinaannya ratusan juta telah dibelanjakan kerajaan dalam pembinaan landasan sepanjang 86 kilometer dari Kertih Kemaman ke Gebeng, Kuantan. Usahkan hendak buat (bina) keretapi dari Kuala Lumpur, Terengganu hingga ke Kelantan tetapi yang sedia ada pun sudah hendak dilelong. Begitu juga dengan isu terkini berkait dengan cukai pintu di Terengganu. Kita (PAS) mendepani isu cukai pintu dan wakil rakyat PAS termasuk Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang mesra kita sedang mengambil perjalanan membantah cadangan kerajaan menaikkan cukai tersebut. Jadi rasanya tidak berbangkit…cuma mungkin masalah rakyat tidak dapat maklumankan. Insya’Allah, kita akan mempertingkatkan peranan media baru dalam jangkauan penerangan parti PAS ini.
S: Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 mungkin antara tiga atau empat tahun lagi. Bagaimana dengan persiapan PAS dari sudut daftar pemilih, jentera parti serta sasaran kerusi Dun Terengganu?
satiful3J: Selepas dari perubahan kepimpinan kita (PAS Terengganu) sebenarnya dari awal telah mempersiapkan ‘track’ untuk kita melaksanakan gerak kerja kita dan yang terawal kita telah melaksanakan Retreat Kepimpinan PAS Negeri Terengganu. Hasil dari pilihan raya (PRU13) yang lalu, postmortem dari retreat yang kita buat dan aktiviti yang pertama adalah Ijtima’ Kepimpinan PAS Terengganu pada bulan (April) lalu. Kita rasa sudah kita mulakan diperingkat awal. Jadi, kita juga telah menyiapkan ‘roodmap’ kita dan Insya’Allah, semua kerja-kerja kita ke arah mencapai kejayaan dalam roodmap kita. Dan kita menjangkakan PAS akan berjaya menawan kembali empat atau lima kerusi lagi di Dun Terengganu kita pada PRU14, akan datang. Setakat ini, kita di Terengganu telah menggerakkan kerja-kerja kita berdasarkan Dun-dun yang kita hasratkan itu.
Kita juga menjangkakan pilihan raya umum akan datang mungkin lebih awal dari tempoh lima tahun. Kini (masa) telah berlalu satu tahun dan kita mungkin ada masa lagi tiga tahun sebelum PRU14. Sebab itu, kita rasa perlu digerakkan jentera kerja parti dari awal. Berdasarkan latar belakang pilihan raya (PRU13) yang lalu, kita (PAS) lihat mood orang muda menjadi faktor pengundi besar kepada PAS dan Pakatan Rakyat. Berbanding dengan pengundi veteran dan termasuk juga (pengundi) di luar-luar bandar yang kita masih belum dapat menguasainya. Setakat ini, kita rasakan Dun-dun yang kita ada (kuasai) kita cukup berkeyakinan kita akan dapat mengekalkannya. Pertambahan pengundi muda dan pengundi baru, kita (PAS) cukup berkeyakinan perkara ini dapat berlaku perubahan. PAS sendiri pun, banyak kerusi yang kita tewas di bawah majoriti yang kurang dari 1,000 undi sahaja. Jadi untuk PRU14, sasaran kita (PAS) bukan lagi untuk jadi pembangkang yang terkuat.
Realitinya, hari ini kita adalah pembangkang yang terkuat dengan 17 kerusi BN dan 15 kerusi Pakatan Rakyat. Sasaran kita untuk PRU14 adalah memerintah negeri Terengganu, Insya’Allah. Berdasarkan roodmap kita dan dengan pertolongan Allah SWT, doa semua pihak…kita yakin kemenangan akan kita perolehi di Terengganu. Walau pun, di Terengganu ini landskap politik pengundinya 98 peratus adalah orang Melayu dan kita telah menunjukkan hasilnya (pilihan raya) baru-baru ini dengan membuat peningkatan (kerusi Dun) sekali ganda.
Sokongan pengundi bukan Melayu juga berlaku dengan baik di Terengganu apabila rakan kita (PKR) berjaya menang di kerusi Dun Bandar yang sebelum ini didominasi oleh parti MCA dari Barisan Nasional. Masyarakat Tionghua (Cina) di Dun Bandar telah membuat perubahan pada pilihan raya lalu di kerusi yang sebelum itu dimilik oleh wakil rakyat dan ahli Exco dari kaum Cina. Mereka membuat pilihan calon Melayu dari parti PKR iaitu Yang Berhormat Azan Ismail. Oleh itu, saya rasa dengan mood rakyat yang ada dengan kesan Pilihan Raya Kecil (PRK) di Dun Kajang, PRK Parlimen Bukit Gelugor dan mungkin PRK Teluk Intan pengundi non-muslim seperti kaum tionghua masih lagi istiqamah menolak BN. Ini satu signal kepada kita (PAS) bahawa Pakatan Rakyat akan memerintah Terengganu. Manakala, krisis politik dalaman Umno-BN Terengganu yang berlaku itu menjadi suatu lonjakan dan semangat kepada kita untuk terus bekerja bagi memenangkan PAS.
TAMAT

Ulasan