Sultan Mizan Harap Kerajaan Negeri Penuhi janji dan Tanggungjawab


83156259-tuanku-mizan (2)Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menyeru rakyat supaya sentiasa berwaspada dengan unsur-unsur cuba untuk mengubah landskap yang harmoni yang sedia ada dengan menaikkan isu-isu yang berkaitan dengan Islam, kedaulatan raja-raja Melayu dan kedudukan Bahasa Melayu.
Sultan juga menyeru kepada semua pihak untuk menghentikan semua tindakan provokasi yang boleh mengancam keamanan dan keselamatan di negeri itu supaya tenang yang dinikmati selama ini boleh terus diguna pakai.


Sultan Mizan berkata demikian dipetik oleh agensi Bernama dalam ucapannya pada majlis penganugerahan di Istana Syarqiyyah, di sini, hari ini sempena sambutan ulang tahun ke-52 beliau.
Turut hadir pada majlis itu ialah Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah, yang menteri Besar dan isterinya Toh Puan Halina Zakaria, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah, ahli-ahli kerabat diraja, kerajaan negeri, wakil rakyat negeri dan orang kenamaan yang lain.
Sultan Mizan berharap kerajaan negeri akan memenuhi janji-janji dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya, dalam selaras dengan wawasan menjadikan Terengganu negeri maju menjelang tahun 2020.
Oleh itu ia memerlukan penglibatan dan penyertaan semua pihak dan kajian teliti yang dipersembahkan kepada rakyat dengan cara yang telus dalam mendapatkan mandat dan maklum balas untuk kebaikan semua.
Dalam meningkatkan ekonomi negeri melalui pelbagai industri berimpak tinggi, Sultan Mizan berharap sektor pertanian, penternakan dan perikanan tidak akan diketepikan tetapi sebaliknya, mereka yang terlibat perlu memainkan peranan yang berkesan dalam penggunaan teknologi terkini dan mesra alam sekitar.
Sultan Mizan berkata beliau juga mahu kerajaan negeri untuk membawa kembali kegemilangan kepada sektor pertanian di Terengganu dengan meneroka teknologi baru dan bidang-bidang baru yang berpotensi untuk pembangunan.

Ulasan