FGV Gagal Stabilkan Harga Kelapa Sawit

Felda-FGVKUALA TERENGGANU – Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK) menjangkakan, satu usaha baru menyelamatkan Felda Global Venture (FGV) akan dibuat tidak lama lagi, memandangkan saham syarikat tersebut masih berada dalam lingkungan RM3.00 sahaja.
“Jika diukur dari harga semasa saham FGV hari ini RM3.01 akan ada satu pakej menyelamat dari dana awam akan dibuat dlm pada awal suku pertama tahun hadapan,


Screenshot (472)“Sehingga kini FGV masih gagal melonjak harga semasanya melepasi RM5.30 nilai tertinggi,”ujar Ketua Penerangan ANAK, Naraza Muda.
Menurut kenyataan yang dihantar kepada pihak kami, beliau berkatam keadaan tersebut membuktikan dakwaan saham kedua terbesar selepas Facebook adalah tersasar.
Beliau mendakwa, keuntungan FGV sebagaimana yang diumumkan bukanlah hasil dari aktiviti syarikat tersebut sebaliknya ia adalah laba dari Felda Holding Berhad (FHB).
“Keuntungan FGV yang diumunkan pada suku ketiga baru baru ini bukan hasil jawapan kepada kejayaan penyenaraian FGV,
Naraza muda“tetapi bersifat menumpang hasil felda Holding yang sudah kukuh sebelum pengambil alihan oleh FGV,”jelasnya.
Naraza yang juga Pengerusi ANAK negeri Terengganu kesal, dengan kehebatan syarikat tersenarai FGV yang digambarkan begitu habit dan berjaya, namun ia gagal menyelesai masalah kejatuhan harga komoditi kelapa sawit.
Katanya, ia memberi kesan kesan pendapatan para peneroka di seluruh negara.
“Kegagalan FGV memperkenalkan langkah tambahan menstabilkan harga komoditi sawit yang terus menjunam juga sangat memberi kesan terus kepada peneroka seluruh negara,
“ditambah lagi persaigan dari pengeluar minyak sawit negara jiran Indonesia yang telah menjdi pengeluar minyak sawit terbesar dunia selain dari persaigan minyak soya dipasaran du

Ulasan