25 Tahun Penyembelihan Bosnia


Umat Islam Bosnia mengenang 25 tahun sejak peristiwa pembunuhan beramai-ramai Srebrenica, kekejaman terburuk di tanah Eropah sejak akhir perang dunia kedua.


Acara ini memperingati 11 Julai 1995, pada hari ketika pasukan Serbia Bosnia bergerak menuju Srebrenica, sebuah kawasan majoriti Muslim di wilayah Serb, di Bosnia dan Herzegovina yang berada di bawah perlindungan PBB.

Setelah menawan kota yang malang itu, pasukan Serbia membunuh lebih daripada 8,000 lelaki dan lelaki Muslim di Srebrenica dalam beberapa hari.

Setakat ini, hampir 6,900 mayat mangsa 'penyembelihan' itu telah dijumpai dan dikenal pasti dari lebih daripada 80 kubur massa.


Pembunuhan terancang itu dipimpin oleh Ratko Mladic, seorang jeneral yang memimpin salah satu unit khas tentera Serbia, Army of Republika Srpska (VSR) ketika perang Yugoslavia dari tahun 1991 hingga 2001.

Ratko Maldic pula berada di bawah pengaruh kuat Slobodan Milosevic yang menjadi Presiden Serbia dari tahun 1989 hingga 1997 seterusnya menjadi Presiden Yugoslavia dari tahun 1997 hingga 2000.

Bosnia telah terlibat dalam perang etnik yang menyerang orang Serbia terhadap orang-orang Bosnia dan Kroasia Muslim antara tahun 1992 dan 1995 yang mengorbankan kira-kira 250,000 orang.

Konflik yang berlarutan hampir lima tahun ini telah mengorbankan rakyat Bosnia Herzegovina yang tidak berdosa.

Setelah tamat perang tersebut, banyak pihak menyalahkan kuasa-kuasa besar khususnya Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah kerana lambat bertindak walaupun mempunyai kuasa mengelakkan konflik tersebut.

Pertumpahan darah dan korban yang cukup besar di kalangan orang awam terutamanya kanak-kanak, wanita dan warga emas.

Ulasan