Hamas Gesa Pejuang Bergabung Senjata

Mahmod Al-Zahar, dua dari kiri


Seorang anggota kanan Hamas telah menggesa kumpulan pejuang Palestin untuk bergabung, meninggalkan rundingan damai dan menggerakkan tindakan bersenjata terhadap Israel.

Bercakap dengan saluran TV Lubnan al-Mayadeen pada hari Khamis, Mahmoud al-Zahar, pengasas bersama Hamas mengatakan bahawa rakyat Palestin harus mengikuti teladan Gaza dalam merebut kembali Israel sebagai Palestin semata-mata.

"Di Jalur Gaza tidak ada orang Yahudi. Tidak ada pendudukan. Ada kemerdekaan. Ini menekankan hakikat bahawa tanah Palestin tidak dibebaskan sepenuhnya,"

"Apa yang diperlukan sekarang adalah untuk melaksanakan di Tebing Barat apa yang terjadi di Gaza. Semua pelaku mesti membatalkan dan membongkar perjanjian masa lalu seperti operasi keselamatan." kata Mahmoud.

Menolak kedua-dua, penyelesaian negara dan pengiktirafan apa pun terhadap Negara Israel, al-Zahar menegaskan pembebasan sebenar tanah Palestin mesti dilakukan segera.

 "Semua ini mesti dihapus. Rancangan baru mesti diletakkan di atas meja yang menentukan hak Palestin di seluruh tanah Palestin. , dan bangsa, bukan hanya Gaza atau Tepi Barat, juga tempat suci kita. Kami akan memulakan rancangan pembebasan sebenar untuk tanah ini dan bukan dasar perundingan. " jelasnya.

Oleh itu, kata beliau, Hamas akan meminta kerjasama Pihak Berkuasa Palestin dan Fatah dalam merumuskan rancangan bersama untuk menentang Negara Israel melalui perlawanan bersenjata.

Pada hari yang sama Setiausaha Agung Fatah dari Ramallah, dan dan Timbalan ketua Hamas Saleh Arouri dari Beirut mengadakan persidangan video dan ikrar Bersama.

Kedua-dua pesaing dalam perjuangan membebaskan tanah suci umat Islam itu bertekad untuk menyatukan gerakan mereka dalam memerangi rancangan Israel untuk mengambilalih dan menjajah   Tebing Barat.

Ulasan