Pakistan Tolak Kewarganegaraan India Penduduk Kashmir


Pakistan menolak pemberian sijil pemastautin kepada ribuan penduduk di Jammu dan Kashmir yang majoriti beragama Islam, menyifatkannya sebagai usaha untuk mengubah struktur demografi wilayah yang dipertikaikan itu.

Bukan penduduk tempatan dan mereka yang telah menetap di Kashmir yang ditadbir India selama 15 tahun, atau mereka yang telah belajar selama tujuh tahun serta menduduki peperiksaan kelas 10 atau 12 di sekolah tempatan, boleh memohon sijil di bawah undang-undang baru.

"Pakistan secara tegas menolak pemberian sijil tempat tinggal di Jammu & Kashmir yang diduduki India (IOJ & K) oleh pihak berkuasa India kepada 25,000 warga India yang dilaporkan,

"Orang-orang Kashmir juga menolak "sijil kediaman palsu itu," tegas kementerian luar Pakistan dalam satu kenyataan.

Islamabad menyifatkan tindakan pemerintah 'haram' India, tidak sah dan melanggar sepenuhnya Ketetapan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan undang-undang antarabangsa termasuk Konvensyen Geneva Keempat.

"Tindakan terbaru adalah bukti pendirian Pakistan yang konsisten bahawa tujuan utama di sebalik tindakan haram dan sepihak Kerajaan India pada 5 Ogos 2019 adalah untuk mengubah struktur demografi IOJ & K dan mengubah orang-orang Kashmir menjadi minoriti di tanah mereka sendiri. Ini telah lama berlaku sebahagian daripada agenda 'Hindutva' RSS-BJP," kata kenyataan itu lagi.

Dengan mengubah struktur demografi wilayah terbabit, ia menyatakan maksud India untuk melemahkan pelaksanaan hak-hak orang-orang Kashmir melalui peungutan suara yang bebas dan tidak berat sebelah di bawah naungan Bangsa-Bangsa Bersatu mengikut ketetapan UNSC yang relevan.

Kementerian luar Pakistan turut mendesak PBB dan masyarakat antarabangsa untuk campur tangan untuk menghentikan India mengubah struktur demografi di situ.

"India mesti didesak untuk segera membatalkan semua sijil tempat tinggal IOJ & K yang dikeluarkan secara tidak sah, mencabut peraturan yang melanggar undang-undang yang bertujuan untuk melucutkan kuasa dan melucutkan hak orang-orang Kashmir dengan melakukan perubahan demografi, dan mematuhi kewajiban hukum internasionalnya melalui pelaksanaan resolusi UNSC yang relevan. "

"Penerima sijil tempat tinggal mesti tahu bahawa India tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk membawa dan menyelesaikan orang dari luar IOJ & K. Undang-undang antarabangsa melarang India daripada tindakan haram itu," tambahnya.

Kashmir dipegang oleh India dan Pakistan di beberapa bahagian dan dituntut kedua-duanya secara penuh. Sekeping kecil Kashmir juga dipegang oleh China.

Sejak mereka berpisah pada tahun 1947, kedua-dua negara telah berperang tiga perang - pada tahun 1948, 1965 dan 1971 - dua di antaranya di Kashmir.

Beberapa kumpulan Kashmir di Jammu dan Kashmir telah menentang pemerintahan India untuk kemerdekaan, atau penyatuan dengan negara jiran Pakistan.

Menurut beberapa organisasi hak asasi manusia, ribuan orang dilaporkan terbunuh dalam konflik di wilayah itu sejak 1989.

Ulasan