Hampir Kepada Pembunuhan Beramai-ramai Di Xinjiang


 Penasihat keselamatan negara A.S. mengatakan China melakukan "sesuatu yang hampir" dengan pembunuhan beramai-ramai dengan perlakuan terhadap umat Islam di wilayah Xinjiang.

 "Sekiranya bukan pembunuhan beramai-ramai, sesuatu yang dekat dengannya akan berlaku di Xinjiang," kata Robert O'Brien dalam satu acara dalam talian yang dihoskan oleh Institut Aspen, sambil menyoroti tindakan keras orang Cina lain termasuk satu mengenai gerakan pro-demokrasi Hong Kong.

 Amerika Syarikat telah mengecam perlakuan China terhadap Uighur dan Muslim minoriti lain di Xinjiang dan menjatuhkan sekatan kepada pegawai yang disalahkannya atas penyalahgunaan.  Meskipun demikian, sejauh ini tidak menyebut tindakan Beijing sebagai genosida, sebutan yang akan membawa implikasi hukum yang signifikan dan memerlukan tindakan yang lebih kuat terhadap China.

 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan bahawa lebih daripada satu juta umat Islam telah ditahan di Xinjiang dan aktivis mengatakan jenayah terhadap kemanusiaan dan pembunuhan beramai-ramai berlaku di sana.  China telah menolak sebarang penyalahgunaan dan mengatakan kem-kemnya di rantau ini memberikan latihan vokasional dan membantu memerangi ekstremisme.

 O'Brien merujuk kepada penyitaan oleh kebiasaan A.S. "sejumlah besar" produk rambut yang dibuat dengan rambut manusia dari Xinjiang.

 "Orang Cina secara harfiah mencukur kepala wanita Uighur dan membuat produk rambut dan menghantarnya ke Amerika Syarikat," katanya.

 Kastam dan Perlindungan Sempadan A.S. mengatakan pada bulan Jun pihaknya telah menahan penghantaran yang berasal dari Xinjiang produk rambut dan aksesori yang disyaki sebagai produk paksa yang dibuat dengan rambut manusia.

 Pada bulan Jun, Setiausaha Negara A.S. Mike Pompeo dilabel sebagai laporan "mengejutkan" dan "mengganggu" bahawa China menggunakan pensterilan paksa, pengguguran paksa dan perancang keluarga secara paksa terhadap umat Islam di Xinjiang.

 Dia mengatakan bulan lalu Washington sedang mempertimbangkan bahasa yang akan digunakannya untuk menggambarkan apa yang berlaku di rantau ini tetapi menambahkan: "Ketika Amerika Syarikat berbicara tentang jenayah terhadap kemanusiaan atau pembunuhan beramai-ramai ... kita harus sangat berhati-hati dan sangat tepat kerana  ia mempunyai berat badan yang sangat besar. "

Ulasan