02 November 2020

Azerbaijan Bebaskan 193 Penempatan


Tentera Azerbaijan telah membebaskan 193 penempatan dari penjajahan Armenia, ketika pertempuran di Karabakh berlanjutan selama lebih dari empat minggu.


"Tentera Azerbaijan yang gagah berani terus menyelamatkan wilayahnya yang diduduki dengan menunjukkan kekuatan dan kemampuannya di barisan depan," kata Kementerian Pertahanan Nasional Turki di laman Twitter.

Sementara itu, Kementerian Pertahanan Azerbaijan membantah laporan media Armenia menembak jatuh drone mereka di bandar Khankendi.

Hubungan antara dua bekas republik Soviet telah tegang sejak tahun 1991 apabila tentera Armenia menduduki Karabakh Atas, atau Nagorno-Karabakh, sebuah wilayah Azerbaijan yang diakui secara sah peringkat antarabangsa.

Pertempuran baru meletus pada 27 September, dan sejak itu Armenia berulang kali menyerang orang awam dan tentera Azerbaijan, bahkan melanggar tiga gencatan senjata kemanusiaan sejak 10 Oktober.

Walaupun kekuatan dunia menuntut gencatan senjata yang berkelanjutan, Turki telah mendukung hak Baku untuk mempertahankan diri dan menuntut penarikan pasukan penjajah Armenia.

Pelbagai resolusi PBB juga menuntut penarikan pasukan penceroboh Armenia dari bumi Azerbaijan.

 

Tiada ulasan:

Senjata Baru Dalam Perjuangan

  Oleh : Suzie Hassan KEMAMAN -  Semua petugas dalam jentera dan organisasi PAS, perlu menguasai 'senjata baru' dalam mengatur langk...