Pemimpin Negara ASEAN Ucap Tahniah Kepada Joe Biden

 


Pemimpin negara-negara Asia Tenggara mengucapkan tahniah kepada Presiden baharu Amerika Syarikat (AS) Joe Biden atas kemenangannya dalam pilihan raya umum, minggu lalu.

Dalam pesanan mereka, para pemimpin menyatakan harapan untuk hubungan dan kestabilan dua hala yang lebih kuat di rantau ini.

Perdana Menteri Thailand Prayut Chan-o-cha pada hari Isnin mengirim surat ucapan tahniah kepada Joe Biden dan Naib Presiden, Kamala Harris.

"Saya ingin mengucapkan tahniah kepada anda dan Senator Kamala Harris atas kemenangan pilihan raya anda dan kepercayaan yang anda perolehi dari pengundi Amerika," tulisnya.

Menekankan hubungan persahabatan yang lama antara kedua-dua negara, sejak lebih dari 200 tahun, Prayut mengingatkan bahawa Thailand adalah rakan perjanjian AS yang pertama di Asia.

Beliau mengatakan negara itu bangga dengan perkongsian strategik, yang menyumbang untuk saling menguntungkan dan keamanan, kestabilan, dan kemakmuran wilayah ini.

Manakala Presiden Indonesia Joko Widodo berharap agar dapat bekerjasama dengan Biden dalam pelbagai bidang.

“Tahniah saya ucapkan kepada JoeBiden dan Kamala Harris atas pilihan raya bersejarah anda. Jumlah pengundi yang besar mencerminkan harapan yang diberikan kepada demokrasi, ”kata Widodo, ketika di laman Twitter pada hari Ahad.

Beliau turut berharap untuk memperkuat kerjasama strategik Indonesia-AS dan meningkatkannya dalam bidang ekonomi, demokrasi dan multilateralisme untuk kepentingan dua belah pihak.

Dalam satu kenyataan, Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan harapannya untuk memperkukuhkan perkongsian dengan AS di bawah kepemimpinan Biden.

"Saya mengucapkan tahniah kepada calon presiden Demokrat, bekas Naib Presiden Joe Biden atas kemenangan bersejarahnya dalam pemilihan presiden AS 2020," kata Muhyiddin.

Beliau menambah, sebagai negara berkembang pesat, Malaysia sangat mementingkan hubungannya dengan AS dan Perkongsian Komprehensif antara kedua negara terus menjadi kerangka kerja menyeluruh untuk kerjasama proaktif dalam pelbagai aspek.

"Saya doakan kejayaan kepada Joe Biden dalam melaksanakan tugasnya, dan berharap dapat bertemu dengannya secara peribadi ketika ada peluang," ujarnya

Dalam pada itu, Singapura, sebagai rakan dagang terbesar AS di Asia Tenggara, berharap dapat meningkatkan hubungan dua hala dengan pentadbiran Biden.

"Tahniah kepada terpilih Presiden Joe Biden dan Wakil Presiden Kamala Harris," kata Perdana Menteri Lee Hsien Loong dalam satu kenyataan. AA

Ulasan