NATO Digesa Siasat Dan Dakwa Penjenayah Perang Afghan


Negara pakatan NATO mesti menjalankan siasatan menyeluruh terhadap semua tuduhan jenayah perang yang dilakukan oleh pasukan pimpinan gabungan itu semasa perang di Afghanistan. 

Seorang pakar penyelidik tempatan Hujjatullah Zia berkata kerajaan Australia harus membawa penjenayah perang ke muka pengadilan. 

"Australia mesti menyokong Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) dalam memfasilitasi penyiasatan jenayah perang di Afghanistan yang dilakukan oleh pasukan Australia," katanya,. 

Pada 9 November, Pasukan Pertahanan Australia mendedahkan laporan siasatan selama empat tahun yang yang menumpukan kepada pasukan tentera khas negara itu di Afghanistan. 

Laporan tersebut mendapat pasukan khas terbabit terlibat dalam pembunuhan 39 tahanan, petani, dan orang awam, termasuk kanak-kanak, semasa mereka berada di Afghanistan. 

Zia, yang juga kolumnis untuk 'Daily Outlook Afghanistan' , berharap pembalasan kejahatan yang dilakukan terhadap rakyat Afghanistan tidak akan ditangguhkan.

Katanya, orang awam Afghanistan menuntut agar semua individu di sebalik pembunuhan warga Afghanistan semasa perang dibawa ke muka pengadilan. 

"Saya yakin negara anggota NATO dapat membawa penjenayah perang ke muka pengadilan, tetapi saya tidak pasti sama ada mereka mahu melakukannya," katanya.

"Penemuan baru-baru ini mengenai pembunuhan tawanan Afghanistan dan orang awam yang menyalahi undang-undang melukai perasaan orang ramai di Afghanistan. 


"Rakyat Afghanistan biasa menuntut Australia dan masyarakat antarabangsa membawa penjenayah perang ke muka pengadilan dan semua anggota NATO mesti menyiasat jenayah perang askar mereka dan mencuba  mereka, " tambahnya.


Perdana Menteri Australia Scott Morrison telah menegaskan bahawa tuduhan jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Australia di Afghanistan antara tahun 2005 dan 2016 dianggap "sangat serius."

 "Kejahatan yang dilakukan oleh pasukan asing harus disiasat dengan mendalam untuk menunjukkan semakin banyak kemungkinan keganasan terhadap rakyat Afghanistan," kata Zia lagi. 

Ulasan