Pembangkang Gesa PM Letakan Jawatan


Beribu-ribu penyokong parti pembangkang utama Bangladesh telah berhimpun di seluruh bandar Bangladesh untuk menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri Sheikh Hasina dan pembentukan kerajaan sementara untuk menjalankan pilihan raya umum.

Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) dan sekutunya mengadakan tunjuk perasaan di ibu negara Dhaka dan sembilan bandar lain pada hari Rabu, yang terbaru daripada beberapa tunjuk perasaan dalam beberapa bulan kebelakangan ini di tengah-tengah kemarahan yang semakin meningkat terhadap peningkatan kos sara hidup.

Pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia telah mengkritik kerajaan Hasina kerana membanteras protes antikerajaan.

Bangladesh adalah salah satu ekonomi yang paling pesat berkembang di Asia, tetapi peningkatan kos makanan dan bahan api global yang dikaitkan dengan perang di Ukraine memaksa kerajaan Hasina tahun lalu untuk mengenakan pemotongan kuasa yang berpanjangan dan meluaskan pemberian makanan kepada golongan miskin.

Beberapa orang cedera di tengah bandar Faridpur apabila penyokong Liga Awami yang memerintah menyerang penunjuk perasaan sambil mengacungkan kayu dan melontar bom molotov.

Tanvir Chowdhury melaporkan dari Dhaka, berkata krisis politik nampaknya mempunyai "dimensi baharu".

"Perhimpunan ini merupakan gerakan yang berterusan, hari tertentu ini telah dipanggil oleh pakatan 32 parti politik yang berbeza," kata Chowdhury daripada perhimpunan di kalangan ribuan.

Beliau berkata orang ramai daripada "semua lapisan masyarakat" menyertai demonstrasi itu untuk membantah kenaikan harga makanan dan menyatakan kekecewaan mereka terhadap cara kerajaan menangani inflasi yang melumpuhkan.

"Nampaknya pergerakan itu akan diteruskan sehingga ada beberapa resolusi," tambah Tanvir 

"Masa untuk berpegang teguh kepada kuasa dengan kekerasan sudah berakhir," kata pemimpin kanan BNP, Mirza Abbas pada sidang duduk di luar ibu pejabat parti di ibu negara.

"Biarkan kerajaan neutral mengadakan pilihan raya." ujarnya

Polis menganggarkan sehingga 50,000 orang menghadiri perhimpunan yang dialamatkan oleh Abbas, yang dibebaskan dari penjara pada Isnin sebulan selepas tindakan keras menyeluruh terhadap aktivis pembangkang.

Pegawai BNP berkata ratusan ribu telah hadir di Dhaka sahaja, dengan ribuan lagi menyertai perhimpunan saudara di seluruh negara. AJE


Ulasan