Israel Sekat Kemasukan Ke Masjid Al-Aqsa

 


Rejim haram Israel pada hari Jumaat mengenakan sekatan ke atas rakyat Palestin dari Tebing Barat yang diduduki pada kemasukan mereka ke Masjid Al-Aqsa untuk menandakan solat Jumaat pertama dalam bulan suci Ramadan.

Saksi mata memberitahu Anadolu bahawa tentera Israel telah dikerahkan di pusat pemeriksaan menuju ke Baitulmaqdis Timur di mana terletaknya Masjid Al-Aqsa. Mereka menyemak ID mereka dan menyekat kemasukan untuk kebanyakan mereka.

Warga Palestin Abdelaziz Al-As'ad, 60, memberitahu Anadolu bahawa dia cuba menyeberangi pos pemeriksaan tentera Israel Qalandia, utara Baitulmaqdis, beberapa kali tetapi tentera Israel memeriksa IDnya dan menghalangnya daripada masuk di bawah pencegahan keselamatan.

“Israel mendakwa ia menyediakan kemudahan [kepada rakyat Palestin] tetapi sebenarnya ini adalah pembohongan, apa yang berlaku adalah sekatan ke atas pergerakan dan pencegahan ibadat,” tambah Al-As'ad.

Pada hari Isnin, Israel mengumumkan pelbagai sekatan ke atas rakyat Palestin semasa bulan suci Ramadan berhubung memasuki Masjid Al-Aqsa.

“Wanita dari semua peringkat umur, kanak-kanak lelaki sehingga 12 tahun, dan lelaki berusia lebih 55 tahun akan dibenarkan masuk ke Masjid Al-Aqsa sepanjang Ramadan tanpa permit,” kata penyelaras Aktiviti Kerajaan di Wilayah, Mej Jen. Ghassan Alyan, dalam satu kenyataan pada Isnin.

Berkenaan dengan Semenanjung Gaza, menurut kenyataan itu, Israel mengenakan "kuota terhad" untuk wanita berumur 50 tahun ke atas, dan lelaki berumur 55 tahun ke atas, dari Ahad hingga Khamis, untuk memasuki Masjid Al-Aqsa.

Ketegangan telah meningkat di seluruh Tebing Barat yang diduduki sejak beberapa bulan kebelakangan ini di tengah-tengah serbuan tentera Israel berulang kali ke bandar-bandar Palestin.

Hampir 90 rakyat Palestin telah terbunuh oleh tembakan Israel sejak awal tahun ini, menurut angka Palestin. Empat belas warga Israel juga telah terbunuh dalam serangan berasingan dalam tempoh yang sama.

Ulasan