Pengundi Turki Memilih : Erdogan Atau Kilicdaroglu?

 


Selepas berbulan-bulan dua dozen parti politik berkempen, pengundi Turki menuju ke pengundian, sekali lagi, pada Ahad, untuk membuat pilihan kritikal antara dua lelaki.

Perlawanan pilihan raya presiden antara penyandang Recep Tayyip Erdogan dan ketua pembangkang Kemal Kilicdaroglu menandakan detik muktamad dalam pilihan raya bersejarah paling penting di Turki.

Tempoh pilihan raya , yang bermula secara rasmi pada 18 Mac, telah menyaksikan pelbagai liku-liku, yang paling dramatik mengelirukan ramalan apabila Erdogan mendahului Kilicdaroglu tetapi hampir terlepas memenangi penggal presiden ketiganya pada pusingan pertama .

Sejak undian awal pada 14 Mei diadakan parti Erdogan dan sekutunya memperoleh 323 daripada 600 kerusi.

Erdogan telah disokong oleh persembahannya pada pusingan pertama, apabila dia memperoleh 49.52 peratus undi berbanding Kilicdaroglu 44.88 peratus.

“Esok, mari kita pergi mengundi bersama-sama untuk Kemenangan Besar Turki,” katanya dalam tweet pada hari Sabtu. “Mari kita bergema wasiat yang telah dimanifestasikan di parlimen pada 14 Mei kepada jawatan presiden dengan lebih kuat kali ini. Mari kita mulakan Abad Turki dengan undian kita.”

Selain melanjutkan 20 tahun pemerintahannya kepada lima tahun lagi, kemenangan untuk Erdogan akan menyaksikan dia membawa negara itu melepasi usia seratus tahun penubuhannya pada Oktober.

Presiden kemudiannya menghadiri majlis di Istanbul untuk menandakan ulang tahun rampasan kuasa 1960 yang membawa kepada pelaksanaan hukuman mati terhadap Perdana Menteri Adnan Menderes, yang sering dikenal pasti oleh Erdogan.

Sementara itu, Kilicdaroglu telah beralih kepada nada yang lebih nasionalis sejak pusingan pertama selepas persembahan kuat oleh pengundi sayap kanan itu meninggalkan calon presiden nasionalis di tempat ketiga Sinan Ogan lebih daripada 5 peratus.

“Apa pun pandangan atau gaya hidup anda; Saya merayu kepada semua rakyat kita. Ini adalah jalan keluar terakhir. Biarkan mereka yang cintakan tanah air mereka datang ke peti undi!” Kilicdaroglu berkata dalam mesej yang dihantar Sabtu.

Dalam penampilan terakhirnya di khalayak ramai, ketua pembangkang itu berjanji akan melanjutkan pembayaran keselamatan sosial. "Saya akan hidup seperti kamu, saya tidak akan tinggal di istana," dia berjanji. "Saya akan hidup seperti anda dan menyelesaikan masalah anda."

Seperti pada pusingan pertama, kira-kira 1.9 juta mengundi rakyat Turkiye di 73 negara selesai membuang undi sebelum hari pilihan raya tempatan.

Bilangan pengundi telah dirangsang oleh lebih 47,500 pengundi yang berusia 18 tahun sejak dua minggu lalu, menjadikan pengundi di Turki kepada hampir 60.8 juta.

Kira-kira 192,000 peti undi merentasi 87 daerah pilihan raya dibuka antara 8 pagi dan 5 petang (05:00 dan 14:00 GMT).

Ogan di tempat ketiga beralih menyokong pencalonan Erdogan awal minggu ini, manakala pemimpin parti daripada pakatan pilihan raya yang menyokong Ogan menukar sokongan mereka kepada Kilicdaroglu.

Pusingan pertama juga menunjukkan bahawa keputusan pengundi tidak terlalu terjejas oleh krisis ekonomi yang menyaksikan inflasi berleluasa, kata Emre Peker, pengarah Eropah di Kumpulan Eurasia.

Sebaliknya, Erdogan mengalihkan perdebatan daripada ekonomi kepada isu-isu seperti nilai keluarga dan keselamatan – menstigmatisasi pembangkang sebagai penyokong keganasan dan hak LGBTQ.

"Satu perkara yang boleh kita katakan dengan pasti ialah politik identiti mendominasi kempen walaupun menghadapi masalah ekonomi paling teruk di Turki sejak krisis kewangan 2001," katanya.

“Ini sangat besar dan anda tidak boleh menekankannya dengan cukup.”

Gempa bumi Februari , yang mengorbankan lebih 50,000 orang di Turki, juga telah dijangka menjadi faktor penting dalam menolak undi Erdogan, dengan pengkritik memberi tumpuan kepada apa yang diakui oleh presiden sendiri sebagai kesilapan dalam tindak balas kerajaan terhadap bencana itu .

Tetapi di lapan daripada 11 wilayah selatan yang terjejas akibat gempa bumi, Erdogan menewaskan Kilicdaroglu pada pusingan pertama, menunjukkan prestasi terbaik di Kahramanmaras, di mana dia memperoleh 71.9 peratus undian.

Sambil mengiktiraf pencapaian Kilicdaroglu dalam menyatukan dan meluaskan pangkalannya, penganalisis berkata beliau gagal memasuki sokongan Erdogan.

“Cabarannya terletak pada mendapatkan sebahagian besar pengundi konservatif dan hak pusat majoriti Turki yang membentuk mana-mana antara 60 dan 65 peratus daripada pengundi,” kata Peker.

Soner Cagaptay, pengarah Program Penyelidikan Turki Institut Washington, menambah bahawa pengundi mendapati Kilicdaroglu "tidak memberi inspirasi".

“Dia tidak boleh membuat pengundi berkata 'Saya boleh bayangkan sebuah negara yang dikendalikan lebih baik oleh Kilicdaroglu, saya akan mengundinya'." sumber AJE

Ulasan