Hentikan Pencabulan Terhadap Kanak-kanak Palestin


 Gerakan penentangan Palestin Hamas berkata masyarakat antarabangsa perlu campur tangan untuk menamatkan pencabulan Israel terhadap kanak-kanak Palestin.


 Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Ahad, Hamas berkata rejim itu menafikan rawatan kanak-kanak yang sakit, ubat-ubatan dan bekalan makanan dengan memastikan Semenanjung Gaza disekat.


 Hamas berkata di Tebing Barat yang diduduki, Israel terus menculik dan memenjarakan kanak-kanak bawah umur, malah dalam kes membunuh mereka, dan meletakkan mereka di bawah tahanan rumah atau menggunakan mereka sebagai perisai manusia.


 Kenyataan Hamas itu dikeluarkan sempena Hari Kanak-kanak Tidak Berdosa Antarabangsa, Mangsa Pencerobohan.  Hari itu adalah perayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diadakan pada 4 Jun setiap tahun.


Israel, kata kenyataan itu, menggunakan jenis penyeksaan psikologi dan fizikal yang paling teruk terhadap kanak-kanak Palestin.


 Hamas menekankan penderitaan lebih 160 kanak-kanak Palestin yang dikurung di penjara Israel.  Setakat ini pada 2023, Hamas berkata, lebih dua dozen kanak-kanak telah dibunuh di penjara Israel.


 Hamas menyeru kumpulan hak asasi manusia untuk memikul tanggungjawab terhadap kanak-kanak Palestin.


Pada 1 Jun, kumpulan pembela hak Palestin berkata dalam laporan bahawa pihak berkuasa Israel secara sistematik menafikan kanak-kanak Palestin yang dipenjarakan dari hak perbicaraan adil Tebing Barat dan mendakwa mereka di mahkamah tentera.

Ulasan