Iran Perkenalkan Peluru Berpandu Hipersonik Tempatan

 


Iran pada Selasa melancarkan peluru berpandu hipersonik yang dibangunkan dalam negara bernama Fattah (Penakluk) dalam satu majlis di ibu negara Tehran, lapor agensi berita rasmi IRNA.


 Majlis perasmian itu dihadiri oleh Presiden Iran Ebrahim Raisi, Ketua Komander Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) Hossein Salami dan Komander Bahagian Aeroangkasa IRGC Amir-Ali Hajizadeh, kata laporan itu.


 Peluru berpandu itu mempunyai keupayaan taktikal yang tinggi dan dilengkapi dengan sistem pendorong bahan api pepejal dan muncung mudah alih peringkat kedua, yang membolehkan ia mencapai halaju sehingga 15 Mach (5104.35 meter sesaat) dan jarak 1,400 km, menurut  kepada IRNA.


 Peluru berpandu berpandu ketepatan itu juga dilengkapi dengan teknologi siluman, membolehkannya mengelak pengesanan oleh sistem radar, katanya.


 Dalam ucapan pada majlis pelancaran itu, Hajizadeh menyatakan tiada teknologi antipeluru berpandu yang wujud mampu menghalang peluru hipersonik daripada mengenai sasaran, lapor agensi berita separuh rasmi Fars.  ■

Ulasan