Mengapa Israel Terus Menyerbu Kem Pelarian Jenin?

 


Tentera Israel pada Isnin melancarkan pencerobohan besar-besaran ke dalam kem pelarian Jenin di Tebing Barat yang diduduki, membunuh enam rakyat Palestin dan mencederakan sekurang-kurangnya 91.

Serbuan itu adalah yang terbesar di kawasan itu dalam beberapa tahun dan berbeza daripada pencerobohan sebelum ini dalam beberapa aspek

Jadi, apakah sejarah kem itu, mengapa ia terus disasarkan, dan bagaimanakah serbuan terkini?


 Kenapa Jenin?

 Kem pelarian Jenin pada asalnya ditubuhkan pada 1953 untuk menempatkan penduduk Palestin yang dibersihkan secara etnik semasa Nakba 1948 - yang memaksa kira-kira 750,000 meninggalkan rumah mereka untuk memberi laluan kepada penubuhan Israel.

Kem itu telah menyaksikan banyak kekacauan selama beberapa dekad dan hampir musnah pada 2002 apabila tentera Israel menyerang hendap semasa Intifada kedua.

Pada masa itu, sekurang-kurangnya 52 rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak, terbunuh, menurut penyiasatan Human Rights Watch (HRW).  

Terdapat juga 23 tentera Israel terbunuh dan beberapa lagi cedera Jenin baru-baru ini menyaksikan serangan yang semakin sengit oleh tentera Israel, terutamanya sejak 2021, kerana ia – bersama dengan Gaza – telah menjadi simbol utama penentangan Palestin.

Apa yang membimbangkan Israel ialah, di Jenin dan di tempat lain, anak-anak muda Palestin semakin mengangkat senjata, tidak melihat jalan keluar lain daripada tekanan pendudukan dan kecewa dengan penurunan keberkesanan Pihak Berkuasa Palestin (PA).

Kem pelarian Jenin menempatkan pejuang bersenjata daripada beberapa puak, yang bermakna Israel menganggapnya sebagai hab untuk apa yang mereka panggil aktiviti "pengganas" dan bukannya penentangan.


Apa yang berlaku dalam serbuan terbaru?

Tentera Israel melancarkan serangan terbarunya ke atas kem pelarian Jenin pada awal pagi Isnin.

Lima orang, termasuk seorang remaja berusia 15 tahun, telah mati pada masa ia menarik balik pasukannya pada sebelah petang.  Seorang warga Palestin keenam meninggal dunia akibat kecederaannya pada awal Selasa, manakala lebih ramai lagi dalam keadaan kritikal.

 Beberapa wartawan ditembak, dikepung, dan seorang cedera.  Serbuan berlaku berhampiran lokasi wartawan veteran Al Jazeera Shireen Abu Akleh ditembak mati oleh penembak tepat Israel pada Mei 2022. - AJE

Ulasan