Muslim Di Haryana, India Berdepan Ancaman Boikot Ekonomi

 


Pertubuhan berhaluan kanan Hindu menggesa pemboikotan ekonomi terhadap perniagaan Islam dan menghalang orang Islam keluar dari kampung selepas keganasan komunal yang membawa maut meletus di negeri Haryana, India.


Pertempuran sektarian meletus di daerah Nuh pada 31 Julai selepas perarakan keagamaan oleh organisasi Vishwa Hindu Parishad dilaporkan diserang, membunuh enam orang termasuk dua pengawal keselamatan.


Pertempuran tidak lama kemudian merebak ke daerah lain. Di Gurugram, sebuah masjid dibakar dan timbalan imamnya, Mohammad Saad, 22, terbunuh.


Setakat ini, polis Haryana menahan 312 orang dan membawa sekurang-kurangnya 106 ke dalam tahanan pencegahan, kata Menteri Dalam Negeri Haryana Anil Vij.


Selepas keganasan, terdapat seruan bantahan oleh pelbagai kumpulan Hindu.


Pada satu demonstrasi di Nuh pada 2 Ogos, di bandar Hansi di daerah Hisar, seorang penceramah - Krishna Gurjar dari kumpulan paling kanan Hindu Bajrang Dal - boleh kedengaran memberi kata dua kepada perniagaan tempatan untuk memecat mana-mana pekerja Muslim yang bekerja untuk mereka atau menghadapi boikot.


“Mana-mana pekedai yang mengekalkan mana-mana orang Islam bekerja di kedainya, maka kami akan menampal poster untuk boikot mereka di luar kedai mereka dan akan mengisytiharkan mereka sebagai pengkhianat masyarakat kami,” kata Gurjar melalui pembesar suara di dalam beca di jalan yang sibuk dengan ratusan pengikut.


“Hanya penjaja Hindu akan hadir di sini. Jika selepas dua hari mana-mana penjaja Islam ditemui, maka apa sahaja yang akan berlaku kepadanya hanya dia yang akan bertanggungjawab.”


Gurjar kemudian memberitahu Al Jazeera, "Saya bercakap tentang mengusir orang Islam luar, seperti Rohingya."


Ditanya sama ada dia mahu orang Islam Hansi meninggalkan bandar, dia menjawab, "Tujuan Bajrang Dal bukan untuk menakutkan sesiapa. Tetapi Bajrang Dal tidak akan takut sendiri dan tidak akan membiarkan masyarakat Hindu takut."

Ulasan