Washington Gagal Menekan Israel


 Hubungan Palestin dengan Amerika Syarikat berada pada tahap paling rendah apabila Washington gagal menekan Israel untuk menghentikan tindakannya terhadap Palestin, kata seorang pegawai kanan Palestin hari ini.


Amerika Syarikat tidak mahu menghentikan sebarang rancangan atau projek Israel untuk "menyelamatkan proses damai yang terhenti daripada kebuntuan yang telah dicapai akibat amalan Israel yang berterusan terhadap rakyat Palestin," kata Ahmad Majdalani, ahli jawatankuasa eksekutif Palestin. Pertubuhan Pembebasan (PLO).


“Kami tidak menjangka bahawa ia (pentadbiran AS semasa) akan mengambil apa-apa langkah praktikal dan nyata untuk menyelamatkan proses damai, yang telah jatuh ke dalam koma yang mendalam,” kata Majdalani.


Rundingan damai secara langsung antara Israel dan Palestin telah dihentikan pada akhir Mac 2014 berikutan pertikaian mengenai penempatan Israel dan sempadan negara Palestin.


Palestin telah berulang kali menggesa Amerika Syarikat untuk menekan Israel supaya menghentikan pencerobohannya di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur, termasuk pembinaan penempatan dan serangan terhadap bandar dan bandar Palestin di Tebing Barat. Ia juga menggesa Amerika Syarikat untuk membuka semula konsulat AS di Baitulmaqdis Timur dan pejabat PLO di Washington.


Menyebut bahawa Amerika Syarikat "masih rakan kongsi kerajaan pendudukan," Majdalani berkata, "kita tidak boleh bergantung kepada pentadbiran Amerika."


Pegawai itu juga mengkritik Amerika Syarikat kerana menyediakan "perlindungan dan perlindungan politik dan diplomatik untuk Israel dalam pelbagai organisasi antarabangsa" dan menyalahgunakan kuasa vetonya dalam Majlis Keselamatan PBB

Ulasan