Israel Bertanggungjawab Atas Pembunuhan Dalam Masyarakat Arab


 Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Sabtu, Ismail Haniyeh menuding jari ke arah rejim Tel Aviv dan agensi pengintipnya untuk peningkatan keganasan di kalangan orang Arab di tanah yang diduduki.

"Kami menganggap pendudukan Zionis bertanggungjawab ke atas darah dan pembunuhan yang berleluasa di dalam tanah 1948," katanya.

"Senjata keselamatan musuh Zionis memainkan peranan berbahaya yang bertujuan untuk melibatkan rakyat kita dalam satu lagi perjuangan untuk melupakan hubungan agama dan sejarah mereka dengan rakyat Palestin di Gaza, Tebing Barat, dan dalam buangan."

Haniyeh juga menyeru para intelektual dan rakyat Palestin supaya menumpukan usaha mereka kepada perjuangan Palestin.

Beliau seterusnya menggariskan keperluan untuk strategi bersepadu untuk menamatkan pembunuhan, memberi amaran bahawa penerusan jalan berdarah itu hanya melayani pendudukan.

Terdahulu pada hari itu, Shiekh Sami Abed al-Latif, imam Masjid Quba pusat Kafr Qara, telah ditembak dan dibunuh. Imam berusia 60 tahun itu dilaporkan terkenal dengan peranannya dalam membantu menyelesaikan konflik dalam bandar Arab itu.

Pembunuhan itu berlaku dua hari selepas pembunuhan berganda di Kafr Qara.

Sejumlah 166 orang Arab telah terbunuh dalam pembunuhan pada 2023, angka tertinggi sepanjang masa dan lebih dua kali ganda angka pada tahun yang sama, menurut Inisiatif Abraham, sebuah kumpulan advokasi anti-keganasan. Kebanyakan mangsa terbunuh dalam tembakan.

Jurucakap Hamas untuk bandar al-Quds, Muhammad Hamada, berkata kumpulan penjenayah, yang dianjurkan oleh perkhidmatan keselamatan dalaman Israel, Shin Bet, melakukan jenayah sedemikian dalam usaha untuk melemahkan masyarakat Palestin dan mencetuskan hasutan dan huru-hara keselamatan.

Dalam menghadapi rancangan berbahaya Israel, masyarakat Palestin di wilayah yang diduduki harus berwaspada dalam usaha untuk melindungi identiti kebangsaan mereka dan mempertahankan Masjid al-Aqsa yang suci, tambahnya.

Ulasan