Lebih 1,000 Mangsa Masih Tidak Dikenali 22 Tahun Selepas 9/11

 


Lebih 1,000 mangsa masih tidak dikenali ketika Amerika Syarikat pada Isnin menandakan ulang tahun ke-22 serangan 9/11.


Satu upacara memperingati telah diadakan pada hari Isnin di Memorial & Muzium 11 September Kebangsaan di Lower Manhattan, New York, di mana 2,977 orang yang terbunuh dalam serangan 11 September 2001 telah diberi penghormatan.


Beberapa hari sebelum ulang tahun itu, pengenalan dua mangsa - seorang lelaki dan seorang wanita yang namanya dirahsiakan atas permintaan keluarga mereka - daripada serangan paling maut di bumi AS diumumkan.


Dua pengenalan baharu itu mewakili orang ke-1,648 dan ke-1,649 yang dikenal pasti sejak 2001 menggunakan ujian lanjutan oleh Makmal DNA New York City, menurut kenyataan akhbar oleh pejabat datuk bandar pada hari Jumaat.


Ia merupakan pengenalan baharu pertama mangsa Pusat Dagangan Dunia sejak September 2021. Bagaimanapun, 1,104 mangsa - 40 peratus daripada mereka yang maut - masih tidak dikenali, katanya.


Bilangan responden pertama 9/11 yang telah meninggal dunia akibat komplikasi kesihatan berkaitan Ground Zero adalah hampir sama dengan bilangan responden pertama yang meninggal dunia semasa serangan.


"Apabila menara runtuh pada hari yang dahsyat itu, kami kehilangan 343 Anggota Bomba Bandar New York. ... Dalam tahun-tahun berikutnya, lebih 341 lagi ahli FDNY telah meninggal dunia akibat kanser dan penyakit yang jarang berlaku disebabkan oleh habuk toksik di Ground Zero," Persatuan Anggota Bomba Beruniform Greater New York menulis dalam catatan Facebook pada hari Isnin

Ulasan