Potensi Tamatkan Konflik Yaman

 


Perunding Houthi meninggalkan Riyadh selepas pusingan lima hari rundingan dengan pegawai Saudi mengenai perjanjian berpotensi yang boleh membuka jalan untuk menamatkan konflik di Yaman, sumber yang biasa dengan pertemuan itu dan media Houthi berkata.

Delegasi Houthi dan pengantara Oman mendarat di ibu kota Yaman Sanaa pada hari Selasa selepas pusingan rundingan di Arab Saudi, kata TV Al Masirah milik Houthi.

Beberapa kemajuan telah dicapai dalam beberapa perkara utama antara Houthi dan Arab Saudi, termasuk garis masa untuk tentera asing keluar dari Yaman dan mekanisme untuk membayar gaji awam, dua sumber berkata, sambil menambah bahawa pihak berkenaan akan bertemu untuk lebih banyak perbincangan selepas rundingan. “tidak lama lagi”.

Delegasi Houthi tiba di Arab Saudi minggu lalu. Ia adalah lawatan rasmi pertama ke kerajaan itu sejak perang meletus di Yaman pada 2014 selepas kumpulan bersekutu Iran menyingkirkan kerajaan yang disokong Arab Saudi di sana.

Rundingan itu dilaporkan tertumpu pada pembukaan semula pelabuhan yang dikawal Houthi dan lapangan terbang Sanaa, pembayaran gaji untuk penjawat awam, usaha membina semula, dan garis masa bagi tentera asing untuk meninggalkan Yaman.

Satu perjanjian akan membolehkan PBB memulakan semula proses damai politik yang lebih luas melibatkan pihak lain dalam konflik Yaman, termasuk kerajaan Yaman dan pasukan pemisah selatan.

Houthi telah berperang menentang pakatan tentera pimpinan Arab Saudi sejak 2015, konflik yang telah membunuh ratusan ribu orang dan menyebabkan 80 peratus penduduk Yaman bergantung kepada bantuan kemanusiaan.

Amerika Syarikat telah memberi tekanan kepada sekutunya Arab Saudi untuk menamatkan perang dan mengaitkan beberapa sokongan tentera AS kepada kerajaan itu untuk menamatkan penglibatannya di Yaman.

Pusingan rasmi pertama perundingan yang dimediasi Oman antara Riyadh dan Sanaa, yang berjalan selari dengan usaha damai PBB, telah diadakan pada April apabila utusan Arab Saudi melawat Sanaa.

Ulasan