230 Rakyat Palestin Terkorban Dalam Serangan Balas Israel




 Sekurang-kurangnya 232 orang terkorban dan 1,600 cedera di Gaza selepas tindakan balas Israel keatas serangan ribuan roket ‘Operation Aqsa Flood’ oleh tentera Hamas ke Israel.

Satu kenyataan daripapa Kementerian Kesihatan menyatakan, jumlah itu semakin meningkat pada hari Sabtu.

Sebelum itu, pada Jumaat kumpulan pejuang Palestin Gaza melancarkan serangan terbesar ke atas Israel dalam beberapa tahun, menyusup ke kawasan di selatan negara itu berikutan beribu-ribu roket yang dilepaskan dari wilayah yang dikepung itu.

Perkhidmatan penyelamat negara Israel berkata sekurang-kurangnya 250 orang terbunuh dan ratusan cedera, menjadikannya serangan paling maut di Israel dalam beberapa tahun.

Sebilangan tentera dan orang awam Israel yang tidak diketahui jumlahnya turut ditawan dan dibawa masuk ke Gaza.

Hamas dan Israel berkata lewat Sabtu bahawa pertempuran senjata sedang berlaku pada berpuluh-puluh kawasan di dalam wilayah Israel.

Menteri Pertahanan Israel Yoav Gallant memberi amaran kepada Hamas bahawa ia membuat "kesilapan besar" dalam melancarkan serangan, yang bermula pada 6:30 pagi waktu tempatan.

Selepas masing-masing mengisytharkan perang, tentera rejim Israel melancarkan beberapa siri serangan udara ke atas Gaza sebagai tindak balas terhadap serangan itu.

"Berpuluh-puluh jet pejuang [tentera Israel] kini menyerang beberapa sasaran milik organisasi pengganas Hamas di Semenanjung Gaza," katanya.

Pada awal Jumaat, Mohammed Deif, seorang komander kanan tentera Hamas, berkata tembakan roket menandakan permulaan "Operasi Banjir Al-Aqsa", dan dia menyeru rakyat Palestin di mana-mana untuk memerangi pendudukan Israel.

"Kami telah memutuskan untuk mengatakan cukup sudah cukup," kata Deif sambil menggesa semua rakyat Palestin untuk berhadapan dengan Israel. "Ini adalah hari pertempuran terbesar untuk menamatkan pendudukan terakhir di Bumi," katanya dalam mesej audio.

(Gambar - Rakyat Palestin meraikan ketika kenderaan tentera Israel terbakar selepas ia dilanggar oleh lelaki bersenjata Palestin yang menyusup ke kawasan selatan Israel, di sebelah Israel sempadan Israel-Gaza)

Media Israel melaporkan pejuang Palestin melepaskan tembakan ke arah orang yang lalu lalang di bandar Sderot, di selatan Israel, dan rakaman yang tersebar di media sosial kelihatan menunjukkan warga Palestin beruniform terlibat dalam pertempuran.

Justeru, pesawat perang Israel mula menerkam lokasi di Gaza - dalam apa yang disebut oleh tentera sebagai "Operasi Pedang Besi" - dan tentera Israel terlibat dalam pertempuran darat di beberapa lokasi di sekitar kawasan Palestin yang dikepung.

Ulasan