Jihad Islam Palestin Miliki Dron Buatan Sendiri

 


Pergerakan Jihad Islam Palestin (PIJ) mendedahkan pada hari Rabu bahawa ia telah memperoleh "sebilangan besar" dron buatan sendiri dan menyepadukannya ke dalam operasi ketenteraannya.

PIJ membuat pengumuman itu semasa perarakan tentera menandakan ulang tahun ke-36 penubuhannya. Beribu-ribu militan bertopeng dari Briged al-Quds, sayap bersenjata PIJ, berarak melalui jalan-jalan Gaza sambil membawa senjata, termasuk peluru berpandu.

PIJ berkata bahawa ia kini memiliki tiga jenis dron serta peluru berpandu jarak jauh, yang memasuki "khidmat ketenteraan buat kali pertama."

Pada hari sebelumnya, PIJ menjalankan latihan ketenteraan dalam zon yang ditetapkan dengan melancarkan tujuh peluru berpandu berat ke arah Laut Gaza.


Pelancaran ini mencetuskan penggera dalam komuniti Israel di sepanjang sempadan Semenanjung Gaza, tetapi tiada satu pun peluru memasuki wilayah Israel, menurut tentera Israel.

Perarakan dan latihan tentera PIJ bertepatan dengan kemasukan ratusan peneroka ke dalam perkarangan Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur dan operasi berterusan Israel di Tebing Barat.

Pada Mei 2022, PIJ terlibat dalam ketegangan tentera berdarah lima hari berikutan serangan udara Israel di Semenanjung Gaza yang mengakibatkan kematian tiga pemimpin kanan dalam PIJ, puak Palestin bersenjata kedua terbesar di Gaza.

Akibatnya, dewan operasi ketenteraan bersama, yang terdiri daripada beberapa sayap bersenjata puak Palestin, termasuk PIJ dan Gerakan Penentangan Islam (Hamas), telah berbalas tembakan dengan tentera Israel, menyebabkan 33 rakyat Palestin dan seorang Israel terbunuh, menurut statistik rasmi.

Ulasan