Militia RSF Sudan Guna Senjata ‘Rogol’ Untuk 'Menghukum Dan Mengganas'

 


Militia RSF yang sedang berperang dengan tentera pemerintah Sudan didakwa menggunakan senjata ‘rogol’ dalam tindakan menghukum dan mengganas terhadap penduduk wanita negara itu.

Menurut Kumpulan Bertindak Wanita Darfur dan Inisiatif Strategik untuk Wanita ( SIHA), hampir semua kes yang dilaporkan, dilakukan oleh paramilitari RSF.

Sejak konflik Sudan meletus pada bulan April, Pegawai SIHA, Sulima Ishaq telah bekerja sepanjang masa mendokumentasikan keganasan seksual yang kini telah menjadi sistematik.

Dalam kes baru-baru ini, kata Sulima, seorang ibu remaja telah dirogol oleh tujuh pejuang ketika dia mengambil kayu api di wilayah barat Darfur.

“Seorang lagi wanita dirogol beramai-ramai di rumahnya di ibu negara, Khartoum, di hadapan adik-beradiknya.” Kata Sulima Ishaq dan pasukannya biasanya bertindak segera atas laporan.

“Ia adalah kejam, dan ini semua tentang penghinaan dan menjatuhkan maruah manusia,

“Kadang-kadang ia adalah sebahagian daripada strategi mereka. Untuk memaksa orang ramai mengosongkan rumah mereka, mereka mengancam keganasan seksual terhadap wanita itu.” tambah beliau.

Lebih daripada 4 juta wanita dan kanak-kanak perempuan berisiko mengalami keganasan seksual di seluruh Sudan, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia .

Kira-kira 700,000 pelarian dan pencari suaka telah terpaksa melarikan diri merentasi banyak sempadan Sudan ke negara jiran, menggugat kestabilan seluruh rantau.

Beratus-ratus wanita telah ditahan oleh anggota militia, ditahan dalam keadaan tidak berperikemanusiaan atau merendahkan martabat, tertakluk kepada serangan seksual, dan terdedah kepada perhambaan seksual, pakar memberi amaran.

Ulasan