PAS Tidak Rayu Keputusan Mahkamah; PRK Kemaman Akan Diadakan


KUALA TERENGGANU - PAS tidak akan membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Pilihan Raya minggu lepas, yang membatalkan kemenangannya di kerusi Parlimen Kemaman pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), sekali gus membuka laluan kepada pilihan raya kecil.

Setiausaha Agung parti Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Selasa.

“PAS memutuskan untuk tidak memfailkan sebarang rayuan terhadap keputusan Mahkamah Pilihan Raya Kuala Terengganu yang membenarkan petisyen pilihan raya Barisan Nasional (BN) terhadap Ahli Parlimen Kemaman Che Alias Hamid, sekali gus membatalkan kemenangan PAS pada PRU15 pada 19 Nov 2022,” katanya.

Takiyuddin menambah, keputusan untuk tidak merayu dibuat berikutan pengurusan kes pada Selasa, di mana hakim Mahkamah Pilihan Raya Datuk Anselm Charles Fernandis memaklumkan pihak-pihak bahawa keputusan petisyen pilihan raya Kemaman adalah sama seperti keputusan sebelum ini yang membatalkan kemenangan Perikatan Nasional (PN) PRU15. di Kuala Terengganu.

“Justeru, PAS menunggu dan bersiap sedia untuk mengambil langkah selanjutnya berdasarkan keputusan yang akan dibuat Suruhanjaya Pilihan Raya susulan keputusan itu,” katanya.

Pada 26 Sept, Fernandis membatalkan kemenangan Che Alias selepas mendapati unsur-unsur yang dikatakan rasuah dalam beberapa majlis rasmi kerajaan Terengganu menerusi program bantuan i-Belia dan i-Siswa, yang diserahkan kepada pengundi pada pilihan raya umum November.

Che Alias berdiri di bawah panji PN semasa PRU15.

Pada Februari lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu menolak petisyen pilihan raya yang dibawa oleh pengundi Kemaman Wan Mohamad Hisham Wan Abdul Jalil, selepas mahkamah menerima bantahan awal yang dibangkitkan oleh responden.

Bagaimanapun, pada 2 Mei tahun ini, mahkamah tertinggi memerintahkan supaya perkara itu dihantar semula ke Mahkamah Tinggi, supaya merit penuhnya dapat didengar. Panel tiga anggota diketuai Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat berkata pliding dalam petisyen pilihan raya bagi kes itu adalah mencukupi.

Pada PRU15, Che Alias menang kerusi itu dengan majoriti 27,179 undi, dalam pertembungan empat penjuru menentang bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said (BN-Umno), Hasuni Sudin (Pakatan Harapan-PKR), dan Rosli Ab Ghani (Gerakan Pejuang Tanah Air).


Ulasan