Angka Syuhada Melepasi 10,000 Orang


Angka ‘syuhada’ di Gaza telah melepasi 10,000 orang, kata kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas semalam selepas hampir sebulan pengeboman oleh Israel yang serangannya menunjukkan tanda-tanda semakin sengit.
Manakala sekurang-kurangnya 152 orang telah terbunuh di Tebing Barat yang diduduki dan lebih daripada 1,400 di Israel dalam tempoh yang sama.

Berikutan keganasan rejim Israel itu, Briged Syuhada Al Aqsa, sayap bersenjata kumpulan Fatah, mengeluarkan kenyataan video yang menjanjikan pembalasan atas pembunuhan tersebut.


Dalam pada itu, wakil Palestin di PBB, Riyad Mansour, telah menuntut akauntabiliti untuk "jenayah" yang dilakukan oleh Israel dan menyalahkan AS kerana menghalang perjanjian gencatan senjata PBB.

Sementara itu, Bulan Sabit Merah telah merayu bantuan segera, mengatakan bahan api di Hospital Al-Quds Gaza mungkin kehabisan dalam 48 jam dan Hospital Al-Awda telah memberi amaran tentang kerosakan yang sama menjelang malam Rabu.

Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres telah memberitahu wartawan, Gaza "menjadi kuburan untuk kanak-kanak" kerana dia memperbaharui tuntutan untuk mencapai gencatan senjata yang sukar difahami.

Human Rights Watch telah menggesa agar sekatan senjata ke atas Israel dan kumpulan bersenjata Palestin.

Sebaliknya Perdana Menteri Israel Netanyahu telah menolak gencatan senjata sebelum pembebasan tawanan yang ditahan di Gaza, sambil menambah bahawa dia hanya akan menerima "jeda sedikit taktikal", walaupun gesaan untuk gencatan senjata semakin meningkat.

"Sejam di sini, sejam di sana - kami pernah melakukannya sebelum ini," kata Netanyahu dalam temu bual dengan ABC News. "Saya rasa kita akan menyemak keadaan, untuk membolehkan barangan, barangan kemanusiaan, masuk, atau tebusan kita, tebusan individu, keluar."

AS telah mendesak untuk "jeda kemanusiaan" dan bukannya gencatan senjata, walaupun mereka tidak menyatakan berapa lama jeda dalam pertempuran ini.

Kumpulan hak asasi manusia dan organisasi bantuan mengatakan bahawa gencatan senjata diperlukan segera untuk mengelakkan malapetaka kemanusiaan dan melindungi nyawa berikutan pembunuhan beribu-ribu orang awam oleh Israel, kebanyakannya kanak-kanak.

Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres telah menyuarakan seruan itu, menimbulkan kemarahan Israel.

Hamas telah menawarkan untuk membebaskan tawanan asing apabila rehat dalam pertempuran menjadikannya boleh dilaksanakan dan mahu perjanjian yang akan melihat tawanan lain dibebaskan untuk semua tawanan Palestin ditahan oleh Israel.

Ulasan