100,000 Bom, Roket Serang Gaza Sejak 7 Oktober

 


Kerajaan Gaza yang dikendalikan Hamas berkata pada hari Sabtu bahawa Israel telah menyerang Semenanjung Gaza yang dilanda perang dengan kira-kira 100,000 bom dan roket sejak 7 Oktober.


Pengarah Pejabat Media kerajaan Ismael Al-Thawabteh berkata semasa sidang akhbar bahawa beberapa bom seberat 2,000 paun "dengan niat yang sengaja dan kejam untuk menyasarkan orang awam."


Al-Thawabteh menambah jumlah kematian rakyat Palestin akibat serangan Israel telah meningkat kepada 15,207 pada petang Sabtu, dan bilangan orang yang hilang telah meningkat kepada lebih 7,500, sama ada terperangkap di bawah runtuhan atau dengan nasib yang tidak diketahui, manakala jumlah kecederaan telah mencapai 40,650.


Al-Thawabteh mengecam dasar sekatan yang menghalang kemasukan bantuan kemanusiaan, menyeru kemasukan harian seribu trak yang membawa bantuan dan bekalan tulen dan 1 juta liter bahan api untuk menyelamatkan apa sahaja yang boleh diselamatkan daripada konflik maut itu.


Selain itu, beliau menggesa kemasukan ratusan peralatan dan jentera untuk bantuan, pasukan tindak balas kecemasan, dan pertahanan awam untuk mendapatkan semula ratusan mayat yang masih tertimbus di bawah runtuhan.


“Ini adalah perlu untuk membersihkan serpihan akibat pengeboman dan kemusnahan ratusan ribu rumah, sekolah, hospital, jalan raya, dan kemudahan kritikal,” tegas Al-Thawabteh

Ulasan