Dunia Mahu Gencatan Senjata; AS Berkata Sokongan Israel Tergelincir


 Perhimpunan Agung PBB meluluskan resolusi tidak mengikat yang menggesa gencatan senjata kemanusiaan di Gaza ketika pengeboman Israel berterusan.


Presiden AS Biden berkata Israel "mula kehilangan sokongan oleh [pengeboman] sewenang-wenangnya" Gaza.


Ketua WHO membangkitkan kebimbangan selepas tentera Israel menyerbu Hospital Kamal Adwan di utara Gaza , meminta perlindungan pesakit dan kakitangan.


Agensi PBB untuk pelarian Palestin berkata Gaza telah menjadi "salah satu tempat paling berbahaya di dunia" di tengah-tengah krisis kemanusiaan yang semakin mendalam .


Sekurang-kurangnya 18,412 rakyat Palestin terbunuh dalam serangan Israel sejak 7 Oktober. Angka kematian disemak semula di Israel berjumlah 1,147.


Bagaimanakah negara anda mengundi pada resolusi gencatan senjata Gaza UNGA?


Memihak: Afghanistan, Albania, Algeria, Andorra, Angola, Antigua dan Barbuda, Armenia, Australia, Azerbaijan, Bahamas, Bahrain, Bangladesh, Barbados, Belarus, Belgium, Belize, Bhutan, Bolivia, Bosnia dan Herzegovina, Botswana, Brazil, Brunei , Burundi, Kemboja, Kanada, Republik Afrika Tengah, Chad, Chile, China, Colombia, Comoros, Congo, Costa Rica, Pantai Gading, Croatia, Cuba, Cyprus, Republik Demokratik Rakyat Korea (Korea Utara), Republik Demokratik Congo , Denmark, Djibouti, Dominica, Republik Dominican, Ecuador, Mesir, El Salvador, Eritrea, Estonia, Ethiopia, Fiji, Finland, Perancis, Gabon, Gambia, Ghana, Greece, Grenada, Guinea, Guinea-Bissau, Guyana, Honduras , Iceland , India, Indonesia, Iran, Iraq, Ireland, Jamaica, Jepun, Jordan, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Kyrgyzstan, Laos, Latvia, Lubnan, Lesotho, Libya, Liechtenstein, Luxembourg, Madagascar, Malaysia, Maldives, Mali, Malta , Mauritania , Mauritius, Mexico, Monaco, Mongolia, Montenegro, Maghribi, Mozambique, Myanmar, Namibia, Nepal, New Zealand, Nicaragua, Niger, Nigeria, Macedonia Utara, Norway, Oman, Pakistan, Peru, Filipina, Poland, Portugal, Qatar , Republik Korea (Korea Selatan), Republik Moldova, Rusia, Rwanda, Saint Kitts dan Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent dan Grenadines, Samoa, San Marino, Arab Saudi, Senegal, Serbia, Seychelles, Sierra Leone, Singapura, Slovenia, Kepulauan Solomon, Somalia, Afrika Selatan, Sepanyol, Sri Lanka, Sudan, Suriname, Switzerland, Syria, Tajikistan, Thailand, Timor Timur, Trinidad dan Tobago, Tunisia, Tuvalu, Turki, Uganda, Emiriah Arab Bersatu, Republik Bersatu Tanzania , Uzbekistan , Vanuatu, Vietnam, Yaman, Zambia, Zimbabwe


Menentang: Austria, Republik Czech, Guatemala, Israel, Liberia, Micronesia, Nauru, Papua New Guinea, Paraguay, Amerika Syarikat


Pantang: Argentina, Bulgaria, Cape Verde, Cameroon, Guinea Khatulistiwa, Georgia, Jerman, Hungary, Itali, Lithuania, Malawi, Kepulauan Marshall, Belanda, Palau, Panama, Romania, Slovakia, Sudan Selatan, Togo, Tonga, Ukraine, United Kingdom , Uruguay


Biden enggan menangani laporan Israel membanjiri terowong Gaza


Diminta menjawab laporan media utama AS bahawa tentera Israel telah mula mengepam air laut ke dalam rangkaian terowong di bawah Gaza, presiden AS itu menolak jawapan langsung.


Bercakap pada sidang akhbar di Washington, DC, Biden berkata: “Berkenaan dengan banjir terowong. Saya tidak berada di lib-, baiklah. Ada [ada] dakwaan dibuat bahawa … tiada tebusan dalam mana-mana terowong ini. Tetapi saya tidak tahu itu sebenarnya.


“Saya tahu bahawa, walaupun, setiap kematian orang awam adalah tragedi mutlak dan Israel telah menyatakan niatnya, seperti yang saya katakan, untuk memadankan kata-katanya … dengan tindakan,” katanya, menurut agensi berita Reuters.


The Wall Street Journal dan ABC News, memetik pegawai AS yang tidak dikenali, melaporkan bahawa banjir telah mula memusnahkan pejuang Hamas dan proses itu boleh mengambil masa beberapa minggu.


Kebimbangan telah dibangkitkan bahawa pengepaman air laut di bawah Gaza boleh membahayakan secara kritikal bekalan air tawar bawah tanah wilayah Palestin yang sudah semakin berkurangan dan menyebabkan bencana alam sekitar yang lain.


Ulasan