Hamas Tolak Rundingan Baru Tanpa Pengunduran Israel Dari Gaza

 


Hamas pada Ahad berkata perbincangan mengenai satu lagi perjanjian pertukaran tebusan dengan Tel Aviv tidak mungkin dilakukan sehingga tentera Israel berundur dari Semenanjung Gaza dan melaksanakan gencatan senjata kekal.

Khalil Al-Haye, wakil Hamas yang berpangkalan di Lubnan, memberitahu Al Jazeera bahawa mereka akan meneruskan penentangan mereka terhadap Israel.

Beliau menekankan perlunya gencatan senjata menyeluruh dan pengunduran sepenuhnya tentera Israel dari Gaza sebelum menangani isu tebusan dan tawanan.

Serangan udara dan darat Israel ke atas Gaza sejak serangan 7 Oktober oleh Hamas telah membunuh lebih 18,700 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan mencederakan ramai lagi.

Peperangan itu telah menyebabkan Gaza hancur dengan separuh daripada stok perumahan wilayah pantai rosak atau musnah, dan hampir 2 juta orang kehilangan tempat tinggal di dalam enklaf yang padat dengan penduduk di tengah-tengah kekurangan makanan dan air bersih.

Daripada kira-kira 240 orang yang dijadikan tebusan oleh Hamas semasa serangan lebih dua bulan lalu, kira-kira 130 masih dalam tahanan selepas yang lain dikembalikan semasa gencatan senjata sementara bulan lalu.

Askar Israel juga menembak dan membunuh tiga tebusan Israel di utara Gaza selepas salah mengenal pasti mereka sebagai ancaman, menurut jurucakap tentera.

Mengulas ungkapan "hari selepasnya," yang telah digunakan oleh kalangan Israel untuk menunjukkan senario pasca perang Gaza dan pasca Hamas, Al-Haye berkata: "Kemenangan kami adalah hari selepas di Gaza. Sesiapa sahaja yang memikirkan apa yang akan berlaku selepas itu. Hamas sedang berkhayal. Kami tidak akan menahan diri daripada mempertahankan rakyat kami sehingga tapak dan tanah suci kami dibebaskan."

Beliau menekankan keupayaan kumpulan itu untuk menentang Israel selama berbulan-bulan, sambil memastikan bahawa penentangan berada dalam keadaan baik dan ditentukan. "Rakyat kita tidak akan pernah menaikkan bendera penyerahan diri; mereka akan kekal di tanah mereka dan menyokong penentangan," katanya.

Al-Haye menekankan bahawa Gaza, Tebing Barat, dan seluruh Palestin adalah satu, dan hanya rakyat yang akan menentukan pentadbiran mereka. "Masa depan Gaza dikaitkan dengan masa depan Baitulmaqdis dan seluruh Palestin, dan kami adalah sebahagian daripada rakyat kami."

Beliau menegaskan keperluan mendesak untuk ratusan trak bantuan di Gaza setiap hari, menggesa negara-negara Arab dan Islam untuk memberikan tekanan untuk penghantaran bantuan kemanusiaan. “Pendudukan Israel sedang memukul Gaza dengan dua senjata: bom dan kelaparan,” tambahnya.​​​​​​​

Ulasan