Ketua WHO Ulangi Gesaan Gencatan Senjata Di Gaza


 Tedros Adhanom Ghebreyesus, ketua pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), mengulangi gesaannya pada Jumaat untuk gencatan senjata segera di Semenanjung Gaza.


Tedros membuat rayuan itu pada sidang akhbar tahunan anjuran Persatuan Koresponden Bertauliah di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva.


 Ketua pengarah itu menegaskan adalah penting agar resolusi  yang diterima pakai pada sesi khas Lembaga Eksekutif WHO mengenai situasi kesihatan di wilayah Palestin yang diduduki, yang meminta bantuan kemanusiaan segera, berterusan dan tanpa halangan di Gaza, termasuk kakitangan perubatan.


Resolusi itu juga menyeru Tedros untuk terus melaporkan implikasi krisis kesihatan awam, menilai kesan kesihatan mental akibat krisis, meningkatkan bantuan teknikal dan material, dan mengukuhkan kerja agensi kesihatan itu dengan rakan kongsi.


Bagaimanapun, tugas-tugas ini hampir mustahil dalam keadaan semasa, kata Tedros. "Satu-satunya ubat yang sebenar ialah gencatan senjata segera," katanya.


Tahun ini, terdapat lebih 1,200 serangan yang didokumenkan ke atas pekerja kesihatan, pesakit, hospital, klinik, dan ambulans, di 19 negara, mengakibatkan hampir 700 kematian dan lebih 1,100 kecederaan, menurut ketua WHO.


Tedros mengecam serangan ke atas kesihatan sebagai melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa, berkata kesihatan tidak boleh menjadi sasaran.


Lebih 18,700 rakyat Palestin telah terbunuh di tengah-tengah konflik Gaza yang berterusan sejak 7 Oktober, dengan 70 peratus daripadanya wanita dan kanak-kanak, kata kementerian kesihatan di Gaza pada Khamis

Ulasan