Perang Israel-Hamas: Senarai Peristiwa Penting, Hari Ke-79

Sebuah kenderaan tentera Israel beroperasi di Gaza, , seperti yang dilihat dari selatan Israel, Ahad

Israel telah memperhebatkan serangan ke atas Gaza sejak resolusi PBB pada hari Jumaat dan AS mendakwa telah menembak jatuh dron Houthi - berikut adalah kemas kini utama lain.


Perkembangan terkini

 Amerika Syarikat berkata Iran melancarkan dron dari tanahnya yang melanggar kapal tangki kimia milik Jepun yang berbendera Liberia di Lautan Hindi. Komando Pusat AS (CENTCOM) juga berkata ia menembak jatuh beberapa dron yang dilancarkan ke atas kapal dari Yaman oleh Iran- Houthi juga melancarkan dua peluru berpandu balistik antikapal di selatan Laut Merah, tetapi tiada kapal yang terkena.

 Perarakan pro-Palestin diteruskan di bandar-bandar di seluruh dunia, dengan beberapa protes terbaharu di Australia, Jerman dan Turki.

 Serbuan hebat oleh tentera Israel diteruskan di Tebing Barat yang diduduki. Konvoi yang diketuai oleh jentolak memasuki Tulkarem pada awal pagi Ahad, dan serbuan juga telah dilaporkan di Bethlehem, bandar Beita di selatan Nablus, dan bandar Sa 'ir dan Karma dekat Hebron.

 Wakil Hamas di Beirut, Osama Hamdan, berkata Israel telah gagal dalam matlamat yang dinyatakan untuk "memusnahkan" kumpulan itu, dan ia perlu menghentikan perang jika mahu tawanan dibebaskan.


 Kesan dan pertempuran manusia

 Beribu-ribu rakyat Palestin sekali lagi terpaksa meninggalkan rumah mereka, kali ini selepas tentera Israel mengeluarkan arahan pemindahan baharu di tengah Semenanjung Gaza. Sejak resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diluluskan pada hari Jumaat tanpa panggilan jelas untuk gencatan senjata, terdapat lonjakan pengeboman udara di tengah Gaza.

 Serangan udara Israel membunuh lebih 400 orang di Gaza dalam tempoh 48 jam yang lalu. Pejabat Media Kerajaan Gaza berkata lebih 20,000 rakyat Palestin telah terbunuh dalam serangan Israel sejak 7 Oktober. Angka kematian akibat serangan Hamas ke atas Israel berjumlah hampir 1,140, ​​​​disemak daripada 1,400.

 Sekurang-kurangnya 101 wartawan telah terbunuh sejak 7 Oktober, menurut Pejabat Media Kerajaan, yang juga mengatakan lebih daripada 50 pejabat media telah musnah sepenuhnya atau sebahagiannya oleh serangan Israel. Jurukamera Al Jazeera Arab Samer Abudaqa adalah antara yang terbunuh dalam serangan Israel.

 Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin berkata ia terus beroperasi di pusat perubatannya di Jabalia, utara Gaza, walaupun dibedil tanpa henti di kawasan itu.Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres juga berkata mengenai X: “Apabila konflik semakin meruncing dan kengerian semakin meningkat, kami akan terus lakukan bahagian kami. Kami tidak akan berputus asa.”


 Diplomasi

 Yoav Gallant dan Benny Gantz, menteri pertahanan masa kini dan bekas menteri pertahanan, masing-masing, yang, bersama Perdana Menteri Benyamin Netanyahu membentuk kabinet perang Israel, melawat utara Gaza dan berjanji bahawa lebih banyak serangan akan berlaku walaupun terdapat tekanan antarabangsa untuk gencatan senjata segera.

 Presiden AS Joe Biden mengadakan perbualan telefon "peribadi" dengan Netanyahu. Dia memberitahu pemberita selepas itu dia "tidak meminta gencatan senjata".

 Agnes Callamard, setiausaha agung Amnesty International, berkata resolusi UNSC untuk bantuan kemanusiaan hanya akan mengakibatkan "penurunan lautan penderitaan" di Gaza. Beliau berkata Rumah Putih "memegang kunci" untuk menamatkan pembunuhan beramai-ramai .

 Semasa pertemuan di Doha, Perdana Menteri Qatar dan Menteri Luar Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani dan Menteri Luar Jordan Ayman Safadi membincangkan perang di Gaza dan menyeru agar serangan Israel dihentikan.

 Ketua Hizbullah Lubnan, Hassan Nasrallah, bersedia untuk memberikan ucapan ketiganya sejak permulaan perang dalam beberapa hari akan datang untuk menandakan pembunuhan 3 Januari terhadap jeneral tertinggi Iran, Qassem Soleimani, oleh AS.

- AJE

Ulasan