Perbicaraan Rasuah Netanyahu Disambung Semula


 Netanyahu akan dihadapkan ke mahkamah bagi penyambungan semula perbicaraan lamanya atas pelbagai tuduhan rasuah, selepas berhenti seketika akibat perang di Gaza.

Sebuah mahkamah di Baitulmaqdis akan mula mendengar kes itu, yang tertumpu kepada beberapa pertuduhan rasuah terhadap Netanyahu, pada hari Isnin, menurut laporan dalam media Israel.

Perbicaraan dihentikan sementara atas perintah tergempar daripada menteri kehakiman negara itu berikutan serangan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober.

Netanyahu telah didakwa atas penipuan, rasuah dan pecah amanah dalam tiga kes yang difailkan pada 2019, dikenali sebagai Kes 1000, 2000 dan 4000.

Dalam Kes 1000, perdana menteri, bersama isterinya Sara, dituduh menerima hadiah, termasuk champagne dan cerut, daripada penerbit terkenal Hollywood Arnon Milchan dan ahli perniagaan bilionair Australia James Packer sebagai balasan untuk kepentingan politik.

Pertuduhan rasuah membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan/atau denda. Penipuan dan pecah amanah membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun.

Perdana menteri Israel yang paling lama berkhidmat telah menafikan sebarang salah laku. Dia mendakwa menjadi mangsa "pemburuan ahli sihir" yang diatur secara politik oleh pesaing dan media untuk memecatnya daripada jawatan.

Perbicaraan dijalankan pada Mei 2020 dan telah berulang kali ditangguhkan kerana pertikaian pembelaan dan pendakwaan serta pandemik COVID-19.

Sementara itu, Netanyahu telah dituduh menggunakan undang-undang untuk cuba memintas masalah undang-undangnya.

Di tengah-tengah rancangan kontroversi perdana menteri untuk merombak sistem kehakiman, Israel telah terperangkap dalam protes berbulan-bulan menjelang serangan 7 Oktober.

Pengkritik berkata perubahan yang dicadangkan itu akan mempolitikkan badan kehakiman dan menjejaskan kebebasannya, memupuk rasuah dan menjejaskan ekonomi Israel.

Ulasan