Reaksi Dunia Terhadap 'Talam Dua Muka' AS


 Pemimpin dunia, kumpulan hak asasi antarabangsa dan pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengkritik Amerika Syarikat (AS) kerana sikap ‘talam dua muka’ memveto resolusi PBB yang menggesa gencatan senjata kemanusiaan segera di Gaza.


Tindakan AS itu telah menggagalkan usaha masyarakat dunia untuk menghentikan perang yang telah mengorbankan lebih 17,400 rakyat Palestin dan kira-kira 1,100 orang di Israel sejak 7 Oktober. .


Resolusi PBB mengenai jeda dalam permusuhan gagal diluluskan pada hari Jumaat di Majlis Keselamatan PBB selepas Amerika Syarikat memveto cadangan itu dan Britain berkecuali.


Baki 13 daripada 15 ahli semasa UNSC mengundi menyokong resolusi yang dikemukakan oleh Emiriah Arab Bersatu dan ditaja bersama oleh 100 negara lain. Berikut adalah beberapa reaksi:


Palestin

Presiden Palestin Mahmoud Abbas berkata kuasa veto AS menjadikannya "bersubahat" dalam jenayah perang di Gaza. “Presiden telah menyifatkan kedudukan Amerika sebagai agresif dan tidak bermoral, satu pelanggaran terang-terangan terhadap semua prinsip dan nilai kemanusiaan, dan menganggap Amerika Syarikat bertanggungjawab atas pertumpahan darah kanak-kanak, wanita dan warga emas Palestin di Semenanjung Gaza,” satu kenyataan daripada beliau. pejabat berkata.

Perdana Menteri Mohammad Shtayyeh berkata veto itu adalah "memalukan dan satu lagi cek kosong diberikan kepada negara pendudukan untuk membunuh, memusnahkan dan memindahkan".


Utusan PBB untuk Palestin, Riyad Mansour memberitahu UNSC bahawa keputusan undian adalah "malapetaka". “Jika anda menentang kemusnahan dan pemindahan penduduk Palestin, anda mesti menentang perang ini. Dan jika anda menyokongnya maka anda membolehkan kemusnahan dan perpindahan ini tanpa mengira niat anda ... Berjuta-juta nyawa rakyat Palestin bergantung pada keseimbangan. Setiap satu daripadanya adalah suci, patut disimpan.”

Hamas mengutuk sekeras-kerasnya veto AS, dengan mengatakan ia menganggap tindakan Washington itu “tidak beretika dan tidak berperikemanusiaan”. “Halangan AS terhadap pengeluaran resolusi gencatan senjata adalah penyertaan langsung dengan pendudukan dalam membunuh rakyat kita dan melakukan lebih banyak pembunuhan beramai-ramai dan penghapusan etnik,” kata Izzat al-Risheq, anggota biro politik Hamas, dalam satu kenyataan.


Israel

Duta Israel PBB Gilad Erdan tidak bercakap kepada UNSC selepas undian, tetapi dalam satu kenyataan berkata: "Gencatan senjata akan dapat dilakukan hanya dengan kembalinya semua tebusan dan kemusnahan Hamas."


Amerika Syarikat

Timbalan Duta Besar AS ke PBB Robert Wood memberitahu majlis bahawa draf resolusi itu adalah teks yang tergesa-gesa dan tidak seimbang "yang bercerai dari realiti, yang tidak akan menggerakkan jarum ke hadapan di atas tanah dengan cara yang konkrit".

“Kami tidak menyokong gesaan resolusi ini untuk gencatan senjata yang tidak mampan yang hanya akan menanam benih untuk perang seterusnya,” katanya.


Amnesty antarabangsa

Agnes Callamard, setiausaha agung Amnesty , berkata pada X bahawa veto AS "menunjukkan sikap tidak berperasaan terhadap penderitaan orang awam dalam menghadapi angka kematian yang mengejutkan". Kenyataan itu juga mengatakan bahawa Washington "telah dengan berani menggunakan dan menggunakan kuasa vetonya untuk memperkukuh Majlis Keselamatan PBB, seterusnya menjejaskan kredibiliti dan keupayaannya untuk memenuhi mandatnya untuk mengekalkan keamanan dan keselamatan antarabangsa".


Doktor Tanpa Sempadan

Avril Benoit, pengarah eksekutif Doctors Without Borders (Medecins Sans Frontieres, atau MSF) USA : “Dengan memveto resolusi ini, AS berdiri sendiri dalam mengundi terhadap kemanusiaan. Veto AS adalah berbeza dengan nilai yang dianuti. Dengan terus menyediakan perlindungan diplomatik untuk kekejaman yang berterusan di Gaza, AS memberi isyarat bahawa undang-undang kemanusiaan antarabangsa boleh digunakan secara terpilih — dan nyawa sesetengah orang kurang penting daripada nyawa orang lain …. Veto AS menjadikannya terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai di Gaza.”


Pemerhati Hak Asasi Manusia

Kumpulan hak asasi antarabangsa mengeluarkan kenyataan yang mengatakan: "Dengan terus memberikan Israel senjata [dan] perlindungan diplomatik kerana ia melakukan kekejaman, termasuk secara kolektif menghukum penduduk awam Palestin di Gaza, AS berisiko terlibat dalam jenayah perang."


Menyiarkan pada X , bekas pengarah eksekutif HRW, Kenneth Roth, berkata: “Kerajaan AS memveto gesaan Majlis Keselamatan PBB untuk gencatan senjata Gaza. AS memetik hak Israel untuk mempertahankan dirinya daripada Hamas, tetapi adakah Biden benar-benar berfikir bahawa memukul orang awam Palestin di Gaza mencapainya? Atau membina Hamas seterusnya?”


United Kingdom

Duta Britain untuk PBB Barbara Woodward berkata negaranya berkecuali kerana resolusi itu tidak mengecam Hamas. “Israel perlu dapat menangani ancaman yang ditimbulkan oleh Hamas dan ia perlu berbuat demikian dengan cara yang mematuhi undang-undang kemanusiaan antarabangsa supaya serangan sedemikian tidak boleh dilakukan lagi,” katanya kepada UNSC.


Emiriah Arab Bersatu

Timbalan Duta Besar UAE Mohamed Abushahab bertanya kepada UNSC: “Apakah mesej yang kami hantar kepada rakyat Palestin jika kami tidak boleh bersatu di sebalik seruan untuk menghentikan pengeboman tanpa henti ke atas Gaza? Sesungguhnya, apakah mesej yang kami hantar kepada orang awam di seluruh dunia yang mungkin mendapati diri mereka berada dalam situasi yang sama?”


Iran

Menteri Luar Hossein Amirabdollahian memberi amaran tentang ancaman "letupan tidak terkawal" situasi di Timur Tengah, selepas veto AS, lapor agensi berita AFP. "Selagi Amerika menyokong jenayah rejim Zionis (Israel) dan kesinambungan perang ... ada kemungkinan letupan yang tidak terkawal dalam keadaan rantau ini," kata Amirabdollahian kepada Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres dalam panggilan telefon. , menurut kenyataan kementerian.


China

Wakil tetap kepada PBB, Zhang Jun, memberitahu majlis itu: “Mengampuni penerusan pertempuran sambil mendakwa mengambil berat tentang kehidupan dan keselamatan orang di Gaza adalah bercanggah dengan diri sendiri. Mengampuni penerusan pertempuran sambil menyokong pencegahan kesan limpahan konflik adalah menipu diri sendiri. Memaafkan penerusan pertempuran sambil membuat rujukan kepada perlindungan wanita dan kanak-kanak dan hak asasi manusia adalah hipokrit. Semua ini sekali lagi menunjukkan kepada kita apa itu double standard.”


Rusia

Duta Besar ke PBB, Dmitry Polyanskiy, berkata: "Rakan sekerja kami dari Amerika Syarikat telah benar-benar di depan mata kami mengeluarkan hukuman mati kepada beribu-ribu jika tidak berpuluh-puluh ribu lagi orang awam di Palestin dan Israel."


Perancis

Duta Besar ke PBB, Nicolas de Riviere, berkata di UNSC: “Malangnya sekali lagi majlis ini telah gagal dengan kekurangan perpaduan, dan dengan enggan komited untuk rundingan, krisis di Gaza semakin teruk dan majlis itu tidak menyelesaikan mandatnya. di bawah piagam itu.”


Turki

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mempersoalkan sama ada keadilan boleh dicapai selepas gesaan untuk gencatan senjata ditolak. "Pentadbiran Israel, yang mendapat sokongan tidak berbelah bahagi dari negara-negara Barat, melakukan kekejaman membunuh dan pembunuhan beramai-ramai di Gaza yang akan membuat semua manusia tersipu-sipu ... Dunia yang adil mungkin, tetapi tidak dengan Amerika, kerana Amerika memihak kepada Israel," katanya ketika bercakap. di Acara Hari Hak Asasi Manusia Sedunia. “Memperbaharui Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu adalah satu kemestian,” tambahnya, sambil berkata dunia lebih besar daripada hanya lima anggota tetap.

Terdahulu menteri luar negeri, Hakan Fidan, memberitahu media Turki: “Amerika kini bersendirian dalam isu ini [perang ke atas Gaza], terutamanya dalam pengundian yang diadakan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu hari ini … Sistem politik Amerika kini tidak berdaya dalam isu berkaitan kepada Israel.”


Oman

Menteri Luar Negeri Sayyid Badr Albusaidi berkata dalam catatan di X: “Penggunaan veto di Majlis Keselamatan adalah satu penghinaan yang memalukan terhadap norma kemanusiaan. Saya amat kesal kerana Amerika Syarikat harus mengorbankan nyawa orang awam yang tidak bersalah untuk kepentingan Zionisme,”

Ulasan