Tindakan Meta Mengalih Keluar Video Grafik Israel-Gaza Adalah Salah, Kata Lembaga Pengawasan


 Lembaga pengawasan Meta berkata pada hari Selasa bahawa syarikat media sosial itu tersilap dalam mengalih keluar dua video yang menggambarkan tebusan dan orang yang cedera dalam perang Israel-Gaza.


Menurut Lembaga tersebut, video itu berharga untuk memahami penderitaan manusia dalam perang. Meta telah pun mengembalikan semula video tersebut apabila lembaga pengawasan mengambil alih kes itu.


Salah satu kes membabitkan video yang disiarkan di Instagram, yang menunjukkan kesan serangan udara berhampiran hospital al-Shifa di Gaza, termasuk kanak-kanak yang kelihatan cedera atau mati. 


Kes kedua membabitkan video di Facebook mengenai serangan 7 Oktober, yang menunjukkan seorang wanita Israel merayu penculiknya supaya tidak membunuhnya kerana dia dijadikan tebusan. 


Lembaga menyifatkan video itu sebagai penting untuk "memaklumkan dunia tentang penderitaan manusia di kedua-dua belah pihak". Sistem penyederhanaan automatik Meta mengalih keluar kandungan.


Dalam kedua-dua keadaan, selepas lembaga pengawasan memilih alih keluar kandungan untuk semakan, Meta membalikkan keputusannya dan memulihkan video dengan skrin yang memberi amaran kepada penonton sebelum menonton, kata lembaga itu.


Lembaga itu berkata ia meluluskan langkah untuk memulihkan kandungan, tetapi tidak bersetuju dengan keputusan Meta untuk menyekat video daripada disyorkan kepada pengguna.


Dalam satu kenyataan menggesa Meta untuk "bertindak balas dengan lebih cepat kepada perubahan keadaan di lapangan, yang menjejaskan keseimbangan antara nilai suara dan keselamatan”.


Lembaga itu berkata video seperti itu boleh mengandungi bukti pencabulan hak asasi manusia dan boleh menjadi penting kepada rekod sejarah perang. 


Ia menasihatkan syarikat itu untuk tersilap membenarkan video tersebut dan bukannya mengalih keluarnya secara algoritma, ahli lembaga proses berkata meningkatkan peluang untuk memotong "jawatan berharga".


Jurucakap Meta berkata syarikat itu mengalu-alukan keputusan lembaga itu, sambil menambah tiada tindakan lanjut akan diambil ke atas kes itu kerana lembaga itu tidak membuat sebarang cadangan dasar.


Video tentang konflik itu adalah kali pertama lembaga pengawasan, sebuah badan bebas yang menyemak keputusan kandungan di Facebook dan Instagram Meta, memeriksa kes secara cepat. Prosesnya biasanya menjangkau 90 hari, tetapi keputusan ini mengambil masa 12. Lembaga mengumumkan proses semakan yang lebih pantas pada awal tahun ini untuk bertindak balas dengan lebih cepat kepada acara mendesak.


Sejak serangan Hamas di Israel pada 7 Oktober, platform media sosial telah melihat penelitian yang diperbaharui terhadap amalan penyederhanaan kandungan mereka berikutan lonjakan maklumat salah dan tuduhan bahawa syarikat itu telah menghukum siaran pro-Palestin . 


Lembaga itu berkata ia telah menyaksikan peningkatan hampir tiga kali ganda dalam rayuan penyingkiran kandungan di Timur Tengah dan Afrika utara. Perdebatan mengenai kesederhanaan telah merebak di luar rangkaian sosial itu sendiri. 


Minggu lalu, Senator Elizabeth Warren menulis surat yang menyengat kepada syarikat itu menuntut syarikat itu memberikan gambaran yang lebih lengkap tentang sebab pengguna melaporkan penyederhanaan dan penapisan yang tidak sekata terhadap kandungan pro-Palestin . - sumber The Guardian


Ulasan