Türkiye Menaikkan Gaji Minimum Sebanyak 49 Peratus Untuk 2024


 Türkiye memutuskan untuk meningkatkan gaji minimum bulanan sebanyak 49 peratus kepada 17,002 lira Turki (578.4 dolar AS) mulai hari pertama 2024, Menteri Buruh dan Keselamatan Sosial negara itu Vedat Isikhan mengumumkan Rabu.

Dengan angka baharu itu, “gaji minimum bersih telah meningkat sebanyak 49 peratus berbanding tempoh (gaji minimum) sebelumnya dan sebanyak 100 peratus secara kumulatif berbanding tahun sebelumnya,” katanya.

Suruhanjaya Penentuan Gaji Minimum negara itu menyifatkan keputusan itu selepas beberapa hari perbincangan, kata Isikhan kepada pemberita.

Türkiye sebelum ini menaikkan gaji minimum bulanan sebanyak 34 peratus kepada 11,402 lira bermula pada 1 Julai 2023.

Suruhanjaya itu terdiri daripada wakil kerajaan, kesatuan buruh dan persatuan majikan, masing-masing mempunyai satu hak mengundi. Undian majoriti mudah diperlukan untuk keputusan menjadi muktamad, bukannya sebulat suara.

Ergun Atalay, presiden Gabungan Kesatuan Sekerja Turki, yang mengambil bahagian dalam rundingan dengan kerajaan bagi pihak pekerja, berkata jangkaan gaji minimum pekerja ialah 18,000 lira.

Atalay berkata rundingan ini perlu diadakan dua kali setahun, sambil menambah, "Kami akan membuat anotasi keputusan."

Kenaikan itu berlaku di tengah-tengah inflasi negara yang degil, dengan kadar inflasi tahunan pada 61.98 peratus pada November. -Xinhua

Ulasan