4,000 Askar Israel Hilang Upaya Kekal

 


Laman berita Ibrani, Walla, melaporkan 4,000 askar Israel telah hilang upaya sejak permulaan perang menentang Gaza pada 7 Oktober.


Media tersebut menambah dengan anggaran menunjukkan bahawa jumlah itu boleh meningkat kepada 30,000.


 “Negara itu sedang bersiap sedia untuk menerima sejumlah besar askar Israel yang kurang upaya, dan selepas 100 hari perang, kira-kira 4,000 tentera telah pun diakui sebagai kurang upaya,” menurutnya.


 Laman web itu menganggap serangan Hamas pada 7 Oktober sebagai "membawa Israel ke dalam peperangan yang tidak pernah dialaminya sebelum ini dari segi jumlah kecederaan askar, tetapi yang lebih penting, kecederaannya amat teruk."


 "Terima kasih kepada penjagaan bersungguh-sungguh dan berkualiti tinggi yang disediakan oleh pasukan penyelamat dan pasukan perubatan, mereka yang mengalami kecederaan parah terselamat," katanya.


 Laman itu menambah lagi, tentera Israel "tidak memberikan semua data mengenai mereka yang cedera kepada orang ramai, kerana bimbang ia akan menurunkan semangat rakyat."


 “Pada masa ini, kira-kira 4,000 tentera (OKU) telah diiktiraf mengikut klasifikasi 3, bermakna mereka berhak mendapat semua layanan dan hak yang dinikmati oleh orang kurang upaya dalam tentera Israel tanpa diiktiraf secara rasmi dengan cara ini,” kata Walla.


 Ia menyatakan bahawa gaji sedang dibayar kepada tentera yang cedera dan rawatan mereka tanpa perlu membuktikan apa-apa dan bahawa proses pemulihan "akan bermula tidak lama lagi untuk menyepadukan semula mereka ke dalam kehidupan."


Memetik pengerusi Pertubuhan Pasukan Pertahanan Israel untuk Orang Kurang Upaya, Idan Kaliman,   berkata: "Saya telah berada dalam organisasi itu selama 30 tahun, dan saya tidak pernah bertemu dengan sejumlah besar individu yang cedera parah. Terdapat ramai yang cedera dengan anggota badan dipotong, buta, atau lumpuh."


 Kaliman menegaskan bahawa terdapat "ramai yang cedera yang telah dipotong anggota badan mereka, serta mereka yang buta dan lumpuh."


 Tentera Israel mengumumkan langganan 360,000 anggota simpanan dalam perang berterusan menentang Semenanjung Gaza sejak 7 Okt, manakala operasi darat bermula 27 Okt.


 Sehingga awal Jumaat, jumlah pegawai dan tentera yang terkorban dalam barisan tentera sejak permulaan perang mencecah 520, termasuk 186 sejak bermulanya perang darat di Gaza. AA

Ulasan