Ahli Parlimen San Francisco Gesa Gencatan Senjata


 Penggubal undang-undang San Francisco mengundi 8-3 untuk meluluskan resolusi menggesa "gencatan senjata berterusan" di Gaza, menjadikannya bandar terbaharu yang mendesak gencatan senjata dalam perang Israel-Hamas.


Resolusi itu diterima pakai selepas kira-kira sejam perbincangan yang kadangkala menjadi tegang, dengan Presiden Lembaga Pengarah Aaron Peskin pernah mengancam untuk menamatkan perbincangan selepas jeritan meletus di dalam dewan. Keputusan itu mendapat sorakan daripada penyokong, yang memaksa mereka berehat. 


Resolusi itu mula-mula diperkenalkan bulan lepas oleh Penyelia Dean Preston, dengan cepat menimbulkan kontroversi dan menonjolkan perpecahan yang lebih luas mengenai perang. 


Pada hari Selasa, Peskin menawarkan versi semakan yang menggesa gencatan senjata, bantuan kemanusiaan di Gaza dan pembebasan semua tebusan. Resolusi itu juga menggesa pentadbiran dan Kongres Biden untuk menyokong matlamat tersebut; mengutuk antisemitisme, Islamofobia dan xenofobia; dan mengutuk kedua-dua serangan Hamas pada 7 Oktober bersama-sama dengan "serangan kerajaan Netanyahu yang mengakibatkan kematian berpuluh-puluh ribu orang awam Palestin di Gaza."


Versi Peskin turut disokong oleh Penyelia Connie Chan, Joel Engardio, Dean Preston, Myrna Melgar, Hillary Ronen, Shamann Walton dan Ahsha Safaí. 


Penyelia Catherine Stefani, Matt Dorsey dan Rafael Mandelman menentang resolusi itu, berkata ia tidak cukup jauh untuk mengutuk keganasan seksual dalam serangan 7 Oktober, seperti yang diperincikan dalam siasatan New York Times , atau secara jelas menuntut penyingkiran Hamas. 


Apabila Stefani dan Dorsey menyebut laporan itu, mereka disambut dengan ejekan daripada ahli penonton. Pada mesyuarat jawatankuasa yang penuh dendam pada Isnin , apabila ramai aktivis memenuhi Dewan Bandaraya untuk bercakap kebanyakannya menyokong resolusi itu, beberapa orang awam mengecam laporan keganasan seksual sebagai "palsu dan perkauman."


"Penyelia Dorsey menyebut serangan ke atas wanita ini, dan orang ramai menjerit dia dan memanggilnya penipu, yang benar-benar tidak menakutkan saya," kata Stefani. 


Undian itu meletakkan San Francisco antara bandar terbesar AS yang menerima pakai resolusi menggesa gencatan senjata dalam konflik itu, yang telah meragut sekurang-kurangnya 23,210 nyawa di Semenanjung Gaza , menurut Kementerian Kesihatan Palestin. Dalam siaran akhbar selepas undian, Preston berkata bahawa San Francisco adalah yang terbesar daripada 60 bandar di seluruh negara yang menyeru gencatan senjata. 


Pada bulan November, Majlis Bandaraya Seattle menerima pakai resolusi yang menyeru "gencatan senjata jangka panjang" yang "menunjukkan sokongan kepada rakyat Israel dan Palestin untuk hidup dalam keamanan dan keselamatan." Detroit menerima pakai resolusi perkataan yang sama pada 21 November. Dallas dan Jacksonville , Florida, menerima pakai resolusi yang mengutuk tindakan Hamas sejurus selepas serangan 7 Oktober. 


“Saya berharap kita semua dapat bersatu dalam perkara ini dan menghantar mesej yang kuat dan bersatu untuk menyokong gencatan senjata, menyokong bantuan kemanusiaan dan menyokong pembebasan semua tebusan dan dalam kutukan yang tidak berbelah bahagi terhadap kebencian, antisemitisme, Islamofobia. dan kebencian anti-Palestin,” kata Preston.


Aktivis yang menyokong resolusi itu gembira dengan undian itu, manakala pihak lawan mengakui kompromi Peskin. 


"[Penyelia] berani berdiri di sebelah kanan sejarah," kata Lara Kiswani, pengarah eksekutif Pusat Sumber dan Penganjuran Arab, dalam satu kenyataan. “Rakyat San Francisco konsisten dalam mengatakan TIDAK kepada pembunuhan beramai-ramai, TIDAK kepada pembersihan etnik, dan YA kepada maruah untuk rakyat Palestin dan semua orang.”


“Ia adalah kompromi yang menangani kebimbangan utama kami—bahawa Hamas bukanlah kepimpinan yang boleh mencapai keamanan, dan mengeluarkan bahasa yang menghasut daripada resolusi Preston tentang Israel,” Tyler Gregory, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Perhubungan Komuniti Yahudi di Kawasan Teluk, memberitahu The Standard dalam teks. "Pada masa yang sama, kami tidak fikir usaha perbandaran ini adalah penggunaan masa yang produktif."


Peskin berkata versinya dimaklumkan melalui perbincangan dengan ahli lembaga pengarah dan mengetengahkan bidang konsensus, seperti menamatkan keganasan dan meminta pelakon jahat bertanggungjawab.  


Tetapi dia mengeluh bahawa "boleh dikatakan, kita telah gagal menggunakan ini sebagai peluang untuk membawa rakyat kita bersama-sama." -SFS

Ulasan