Negara Mana Yang Menyokong Afrika Selatan Membawa Kes Pembunuhan Beramai-Ramai Israel Di ICJ?

 


Berikut adalah negara yang mengalu-alukan kes ICJ yang mengatakan Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Gaza.


Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang berpangkalan di The Hague akan mengadakan perbicaraan pertamanya dalam kes pembunuhan beramai-ramai Israel yang dibawa Afrika Selatan terhadap Israel pada Khamis.


Afrika Selatan memfailkan tuntutan mahkamah menuduh Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai dalam perangnya ke atas Gaza dan berusaha menghentikan serangan tentera kejam yang telah membunuh lebih 23,000 rakyat Palestin, hampir 10,000 daripadanya kanak-kanak.


Pemfailan 84 muka surat oleh Afrika Selatan mengatakan Israel melanggar Konvensyen Genosid 1948 , yang dibuat selepas Perang Dunia II dan Holocaust.


Kedua-dua Israel dan Afrika Selatan adalah penandatangan Konvensyen Genosid Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang memberikan ICJ - badan perundangan PBB tertinggi - bidang kuasa untuk memutuskan pertikaian mengenai perjanjian itu.


Semua negeri yang menandatangani konvensyen itu diwajibkan untuk tidak melakukan pembunuhan beramai-ramai dan juga mencegah dan menghukumnya. 


Perjanjian itu mentakrifkan pembunuhan beramai-ramai sebagai "tindakan yang dilakukan dengan niat untuk memusnahkan, secara keseluruhan atau sebahagian, kumpulan kebangsaan, etnik, kaum atau agama".


Inilah yang kita ketahui tentang negara yang menyokong Afrika Selatan dalam kesnya terhadap Israel, dan negara yang menentang kes itu di mahkamah dunia.


<strong>Negara manakah yang menyambut baik kes ICJ Afrika Selatan terhadap Israel?</strong>


1. Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC): Blok 57 anggota , termasuk Arab Saudi, Iran, Pakistan dan Maghribi, menyuarakan sokongan mereka terhadap kes itu pada 30 Disember.


2. Malaysia: Dalam satu kenyataan dikeluarkan pada 2 Januari lalu, Kementerian Luar Negeri Malaysia mengalu-alukan permohonan Afrika Selatan itu. Ia mengulangi seruan untuk sebuah negara Palestin merdeka "berdasarkan sempadan sebelum 1967, dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya".


3. Turki: Jurucakap Kementerian Luar Turki Oncu Keceli menyiarkan pada X pada 3 Januari mengalu-alukan langkah Afrika Selatan.

Jordan: Menteri Luar Ayman Safadi berkata pada 4 Januari bahawa Amman akan menyokong Afrika Selatan.


4. Bolivia: Pada hari Ahad, Kementerian Luar Negeri Bolivia menyifatkan langkah Afrika Selatan sebagai bersejarah, menjadi negara Amerika Latin pertama yang menyokong kes ICJ terhadap Israel.


Selain negara, banyak kumpulan advokasi dan kumpulan masyarakat sivil di seluruh dunia turut menyertai seruan Afrika Selatan. Ini termasuk Terreiro Pindorama di Brazil, Asociacion Nacional de Amistad Italia-Cuba di Itali, dan Collectif Judeo Arabe et Citoyen pour la Palestine di Perancis, lapor outlet bebas Common Dreams.


<strong>Negara mana yang memfailkan permintaan ICC lebih awal?</strong>


Bolivia juga menegaskan ia sebelum ini memfailkan permintaan kepada Pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) Karim Khan bersama Afrika Selatan, Bangladesh, Comoros, dan Djibouti untuk menyiasat keadaan di Palestin. Khan berkata dia menerima permintaan itu pada 30 November.


ICC dan ICJ kadangkala digabungkan antara satu sama lain. Kedua-dua mahkamah itu terletak di The Hague, Belanda. Walaupun tujuan ICJ adalah untuk menyelesaikan konflik antara negeri, ICC mendakwa individu kerana melakukan jenayah, menurut platform Pengejaran Universiti Melbourne. Walaupun negeri tidak boleh disaman di ICC, pendakwa raya boleh membuka penyiasatan di mana jenayah, termasuk pembunuhan beramai-ramai, mungkin dilakukan.

Ulasan