Tiada Peluang Tebusan Akan Kembali Ke Israel Selepas Netanyahu Tolak Perjanjian

 


Pembebasan baki tebusan yang ditahan sejak 7 Oktober lalu ‘pudar,’ apabila Benjamin Netanyahu pada Ahad lalu, dilaporkan menolak sebarang perjanjian dengan Hamas.


Netanyahu menolak syarat kumpulan militan itu untuk menamatkan perang, yang katanya termasuk meninggalkan Hamas berkuasa dan pengunduran sepenuhnya Israel dari wilayah itu.


Seorang pegawai Hamas berkata penolakan terhadap syarat mereka bermakna "tiada peluang" untuk mereka kembali.


Sami Abu Zuhri memberitahu media, keengganan perdana menteri Israel untuk menamatkan serangan tentera di Gaza "bermakna tiada peluang untuk mengembalikan tawanan [Israel]", yang dianggarkan berjumlah 130 orang.


Berikutan itu, Netanyahu menghadapi tekanan yang semakin meningkat untuk membebaskan tebusan, tetapi berkata dalam satu kenyataan bahawa tuntutan Hamas termasuk "pengunduran pasukan kami dari Gaza , pembebasan semua pembunuh dan perogol ... dan meninggalkan Hamas utuh."


"Saya menolak mentah-mentah syarat penyerahan raksasa Hamas," tambahnya.


Oleh itu, ahli keluarga tebusan memulakan protes di luar rumah persendirian Benjamin Netanyahu di Baitulmaqdis. Forum Tebusan dan Keluarga Hilang Israel berkata penunjuk perasaan akan kekal sehingga "perdana menteri bersetuju dengan perjanjian untuk memulangkan tebusan".


Dalam satu kenyataan berasingan, kumpulan advokasi menuntut Netanyahu "dengan jelas menyatakan bahawa kami tidak akan meninggalkan orang awam, tentera, dan orang lain yang diculik dalam bencana Oktober".


"Jika perdana menteri memutuskan untuk mengorbankan tebusan, dia harus menunjukkan kepimpinan dan jujur berkongsi kedudukannya dengan orang awam Israel."


Di bawah perjanjian yang diuruskan pada akhir November oleh Amerika Syarikat, Qatar dan Mesir , lebih daripada 100 daripada anggaran 240 tebusan yang ditawan ke Gaza semasa serangan oleh militan Hamas pada 7 Oktober telah dibebaskan sebagai pertukaran untuk membebaskan 240 rakyat Palestin yang ditahan di Israel. penjara.


Sejak itu, beberapa percubaan untuk mendapatkan satu lagi gencatan senjata telah gagal.


Netanyahu telah berulang kali berikrar untuk meneruskan serangan di Gaza sehingga "kemenangan total", tetapi pengulas di Israel telah mempersoalkan perjalanan perang, dengan alasan bahawa matlamat serangan itu tidak realistik, menuduh perdana menteri Israel tidak pasti.


Dalam kenyataannya pada Ahad, Netanyahu turut mengulangi kata-kata tegasnya mengenai isu kenegaraan Palestin. “Saya tidak akan berkompromi dengan kawalan keselamatan Israel sepenuhnya ke atas semua wilayah di barat Sungai Jordan,” katanya.

Ulasan