Hentikan Pencerobohan Gaza Sepenuhnya!


Ketua biro politik Hamas, Ismail Haniyeh, berkata bahawa pejuang Palestin "tidak akan menerima apa-apa selain daripada pemberhentian sepenuhnya pencerobohan Israel," lapor Agensi Anadolu .


“Hamas bertindak balas sepanjang masa dalam semangat positif dan bertanggungjawab dengan pengantara untuk menghentikan pencerobohan terhadap rakyat kita, untuk menamatkan kepungan yang tidak adil, dan untuk membenarkan aliran bantuan, perlindungan dan pembinaan semula,” kata Haniyeh dalam satu kenyataan. .

 

“Pergerakan itu telah menunjukkan fleksibiliti sepenuhnya dalam menangani isu-isu ini, tetapi jelas setakat ini pendudukan terus bergerak dan berlengah-lengah dalam isu-isu yang membimbangkan rakyat kita, manakala kedudukannya berkisar tentang pembebasan tebusan,” kata pegawai itu.

 

Haniyeh menegaskan bahawa "Hamas tidak akan menerima apa-apa yang kurang daripada pemberhentian pencerobohan sepenuhnya, pengunduran tentera pendudukan dari Semenanjung Gaza, penghapusan pengepungan yang tidak adil, penyediaan tempat perlindungan yang selamat dan sesuai untuk mereka yang kehilangan tempat tinggal akibat jenayah. pendudukan, kepulangan orang yang terlantar, terutamanya ke utara Semenanjung Gaza, menamatkan dasar kebuluran biadab, dan komitmen untuk pembinaan semula.

 

Beliau menganggap bahawa semua keperluan ini adalah "kemanusiaan dan dipersetujui oleh PBB, institusi hak asasi manusia, dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa," sambil menambah bahawa "pendudukan mesti mematuhinya."

 

Rundingan antara kumpulan Penentangan Palestin dan Israel, yang ditengahi oleh Mesir dan Qatar, diteruskan.

 

Selasa lalu, sesi rundingan telah diadakan di ibu negara Mesir, Kaherah, tetapi ia berakhir tanpa mencapai sebarang kejayaan.


Ulasan