‘Kebanyakan Rakyat Palestin Tidak Menyokong Hamas’, Joe Biden ‘Nyanyuk”?


Ramai yang memberi respons apabila Joe Biden mendakwa di X (dahulunya Twitter) pada Jumaat lalu, "Majoriti besar rakyat Palestin bukan Hamas,".

Presiden AS itu menghuraikan, "Saya tidak akan bergurau. Majoriti besar rakyat Palestin bukan Hamas. Dan Hamas tidak mewakili rakyat Palestin. Mereka juga menderita akibat keganasan Hamas. Kita perlu berhati-hati tentang realiti itu."

Pelbagai tokoh masyarakat tidak bersetuju dengan kenyataan Joe, di media sosial, antara orang ternama, ialah bekas Miss Iraq, kini seorang peguam bela hak asasi manusia dan sekutu kepada Israel, Sarah Idan.

Sarah membalas dengan berkata, "Beritahu bahawa kepada rakyat Palestin dalam peti masuk saya memberitahu saya, Hamas adalah wira dan pejuang kemerdekaan…"

Sepanjang konflik itu, terdapat perdebatan penting dalam Israel dan antarabangsa mengenai sejauh mana Hamas mewakili rakyat Palestin di Gaza, tahap sokongan terhadap Hamas di kalangan penduduk Gaza, dan perkadaran jumlah kematian di Gaza yang terdiri daripada koperasi Hamas.

Perbincangan mengenai sokongan Gaza untuk, dan penglibatan dengan, Hamas telah dipergiat baru-baru ini, terutamanya dengan operasi darat yang menjulang namun dijangka tidak pasti di Rafah

Walaupun tidak semua rakyat Palestin menganggotai Hamas malah menyokongnya, kebanyakan mereka bersetuju dengan ideologi asasnya. Beberapa tinjauan, serta pemantauan media sosial, mendapati kenyataan Biden dimatikan.

Menurut tinjauan 14 November oleh Dunia Arab untuk Penyelidikan dan Pembangunan mendapati, kebanyakan rakyat Palestin menyokong pembunuhan dan penculikan warga Israel pada 7 Oktober dan hanya peratusan kecil menyokong penyelesaian dua negara.

Tinjauan itu menimbulkan persoalan, "Sejauh manakah anda menyokong operasi ketenteraan yang dijalankan oleh penentangan Palestin yang diketuai oleh Hamas pada 7 Oktober?" Penemuan itu mendedahkan sokongan besar dalam kalangan rakyat Palestin untuk serangan itu.

Di Tebing Barat, 83.1% menyatakan sokongan mereka pada tahap yang berbeza-beza, manakala hanya 6.9% menentang atau agak kuat tidak menyokong, dan 8.4% kekal neutral.

Di Semenanjung Gaza, walaupun sokongan kurang sebulat suara, majoriti 63.6% masih menyokong serangan itu, sama ada kuat atau sedikit sebanyak. 14.4% lagi adalah neutral, dan pembangkang lebih tinggi sedikit pada 20.9%.


Secara keseluruhan, 75% responden menyokong serangan 7 Oktober dalam beberapa kapasiti.

Mengenai perspektif jantina, perbezaan sokongan antara lelaki dan wanita Palestin adalah diabaikan, dengan 75.2% lelaki dan 74.9% wanita menyokong serangan itu sedikit sebanyak. Hanya minoriti, 0.9%, percaya serangan itu bertujuan untuk menghentikan proses damai, dan 0.7% berpendapat ia adalah untuk menghalang penyelesaian. Selain itu, 5.1% menganggap serangan itu menguntungkan kepentingan Iran.

Apabila menyentuh konsep penyelesaian dua negara, 74.7% memihak kepada satu negara Palestin "dari sungai ke laut," dengan sokongan lebih tinggi di Tebing Barat (77.7%) berbanding Gaza (70.4%). Sokongan untuk penyelesaian dua negara ialah 17.2%, dengan penduduk Gaza (22.7%) lebih diutamakan daripada penduduk Tebing Barat (13.3%). Hanya 5.4% menyokong penyelesaian "satu negeri untuk dua orang".

Persepsi tentang sifat konflik itu berbeza-beza, dengan hanya 18.6% melihatnya sebagai antara Israel dan Hamas. Majoriti, 63.6%, melihatnya sebagai konflik antara Israel dan rakyat Palestin pada umumnya, dan 9.4% mentafsirkannya sebagai konflik antara dunia Barat dan dunia Arab .

Pertanyaan mengenai motif di sebalik operasi 7 Oktober mendedahkan bahawa 31.7% responden Tebing Barat dan 24.9% dari Gaza mengenal pasti "membebaskan Palestin" sebagai sebab utama. Selain itu, 23.3% dari Tebing Barat dan 17.7% dari Gaza menyatakan "memecahkan kepungan di Semenanjung Gaza" sebagai motif, manakala 35% secara keseluruhan menyebut "menghentikan pelanggaran Aqsa" sebagai sebab, merujuk kepada isu-isu yang mengelilingi Al -Akses Masjidil Aqsa.

Justeru mungkin benar dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan bahawa, Joe Biden telah mengalami kurang sihat dalam pemikirannya bahkan ada yang mendakwa beliau telah ‘nyanyuk’.

Mana mungkin seorang Presiden sebuah negara yang dianggap paling hebat di dunia mengulas isu penting antarabngs tanda membuat sebarang kajian.

Sebahagian besar rakyat Palestin bersetuju dengan Hamas

Presiden Biden, walaupun kebanyakan rakyat Palestin bukan Hamas, seperti yang anda dakwa, sebahagian besar daripada mereka bersetuju dengan hampir semua soalan mengenai ideologi asas mereka selepas 7 Oktober.

Katakan kebanyakan rakyat Palestin, dan juga kebanyakan rakyat Israel, menentang Penyelesaian Dua Negara.

Dalam kes itu, Joe mungkin perlu bercakap dengan penasihatnya dan meminta mereka memikirkan penyelesaian yang lebih praktikal - memandangkan di lapangan, di Timur Tengah, penyelesaian dua negara tidak realistik walaupun satu pilihan. - sember JurusalemPost

Ulasan