Ribuan Ke Jalan Raya Pro-Palestin


 Puluhan risu orang telah turun ke jalan di seluruh dunia untuk membantah perang di Gaza ketika Israel berjanji untuk meneruskan serangannya di Rafah di selatan Gaza.


Mengibarkan bendera dan sepanduk pro-Palestin, beribu-ribu berarak melalui jalan raya Madrid, Sepanyol untuk menuntut gencatan senjata segera di Gaza.


Orang ramai menyelinap melalui jalan-jalan tertutup di ibu negara Sepanyol dari stesen kereta api Atocha ke dataran tengah Plaza del Sol di belakang sepanduk besar yang bertulis: Kebebasan untuk Palestin.


Ramai yang membawa papan tanda bertulis "Keamanan untuk Palestin" dan "Jangan abaikan penderitaan Palestin".


Sekurang-kurangnya enam menteri dari kabinet Perdana Menteri Pedro Sanchez turut mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan itu, lima dari parti sayap kiri Sumar, rakan pakatan mudanya, serta Menteri Pengangkutan Oscar Puente dari parti Sosialis perdana menteri.


"Kami memerlukan gencatan senjata segera, menamatkan pembunuhan dan serangan terhadap orang yang tidak bersalah, kami mesti mencapai pembebasan semua tebusan," kata Puente kepada pemberita pada permulaan perarakan.


Di ibu negara UK London, kira-kira 250,000 orang mengambil bahagian dalam protes menuntut gencatan senjata di Gaza, menurut Kempen Solidariti Palestin (PSC).


Sementara itu, sekurang-kurangnya 10 rakyat Palestin terbunuh semalaman selepas tentera Israel melancarkan serangan ke atas Deir al-Balah di tengah Gaza dan tanah ladang di pinggir Rafah, lapor agensi berita Wafa.


Penduduk Palestin yang bimbang serangan darat Israel di Rafah telah melarikan diri ke tengah Gaza, termasuk ke kem pelarian Deir el-Balah, menurut PBB.

Kementerian Kesihatan di Gaza berkata tentera Israel telah menahan "sebilangan besar" pekerja di Hospital Nasser di Khan Younis.


Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menggelar tuntutan Hamas untuk gencatan senjata dan pembebasan banduan sebagai "khayal" semasa rundingan diteruskan .


Serangan Israel ke atas Gaza telah membunuh sekurang-kurangnya 28,858 rakyat Palestin dan mencederakan 68,667 sejak 7 Oktober. Angka kematian di Israel dari serangan 7 Oktober yang dipimpin Hamas berjumlah 1,139 - Sumber  AJE

Ulasan