Askar Rejim Israel Mati Dalam Serbuan Hospital Al-Shifa

 


Seorang askar Israel terbunuh semasa serbuan tentera Israel ke atas kompleks Al-Shifa di Bandar Gaza awal Isnin, kata tentera Israel.


Menurut radio awam Israel, askar itu adalah seorang sarjan dari Briged Hanahl, yang kematiannya menjadikan jumlah kematian Israel sejak permulaan konflik kepada 593.

 

Pada hari yang sama, Briged Al-Qassam, sayap bersenjata Pergerakan Penentangan Islam (Hamas), berkata anggotanya "terlibat dalam pertempuran sengit dengan tentera musuh (Israel) menyusup berhampiran kompleks Al-Shifa."

 

Briged Al-Qassam menyatakan dalam satu kenyataan akhbar bahawa mereka menyasarkan beberapa "kenderaan tentera, menyebabkan kematian di kalangan mereka."

 

Jurucakap Pasukan Pertahanan Israel Daniel Hagari berkata, tentera IDF sedang menjalankan "operasi tepat" di hospital Al-Shifa berdasarkan risikan yang menunjukkan anggota kanan Hamas menggunakan hospital itu untuk menjalankan "aktiviti pengganas."

 

Menurut sumber Palestin dan Israel, serbuan itu telah membawa kepada kematian dan kecederaan beberapa rakyat Palestin dan penahanan 80 orang.

 

Antara yang terbunuh ialah Faiq al-Mabhouh, ketua pengarah operasi alat keselamatan dalaman Hamas.

 

Ini adalah kali kedua tentera Israel menyerbu kompleks perubatan itu sejak konflik bermula pada 7 Oktober tahun lalu. Serbuan pertama berlaku pada 16 November dan berlangsung kira-kira 8 hari, mengakibatkan kemusnahan bahagian bangunan dan halamannya.

Ulasan