Israel Kalah Perang Menentang Hamas Di Gaza: Bekas Komander Tentera


 Israel telah kalah dalam perangnya menentang Hamas di Semenanjung Gaza, kata bekas komander tentera Israel pada hari Ahad, lapor Agensi Anadolu.

"Anda tidak boleh berbohong kepada ramai orang untuk masa yang lama," kata Yitzhak Brick, bekas mejar jeneral ombudsman, dalam satu artikel di akhbar Maariv.

“Apa yang berlaku di Semenanjung Gaza dan menentang Hizbullah di Lubnan akan meletup di muka kita lambat laun,” dia memberi amaran.

Brick berkata pasukan Israel “tidak bersedia untuk perang serantau, yang akan beribu kali lebih sukar dan serius daripada perang di Semenanjung Gaza.”

Bekas komander tentera itu mengkritik Ketua Staf Herzi Halevi, mengatakan dia "terlepas" daripada realiti.

"Beliau hilang kawalan tanah sejak lama dahulu, tetapi dia mula melantik kolonel dan leftenan kolonel dalam rupanya," katanya.

“Ini adalah skandal paling serius sejak penubuhan tentera,” katanya. "Kami telah pun kalah dalam perang dengan Hamas, dan kami juga kehilangan sekutu kami di dunia pada kadar yang memeningkan."

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut di Semenanjung Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober 2023, yang mengorbankan hampir 1,200 orang.

Lebih 31,600 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, telah terbunuh sejak itu di Gaza, dan hampir 73,700 yang lain cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan.

Israel enggan menghentikan perangnya ke atas Gaza sehingga kembalinya lebih 130 tebusan yang ditahan Hamas sejak Oktober lalu.

“Jika kita gagal mengembalikan beberapa mangsa culik hidup-hidup, perang ini akan memasuki kesedaran awam sebagai kegagalan terburuk dalam peperangan Israel sejak penubuhan negara itu, kedua-duanya daripada tamparan dahsyat yang kita alami daripada Hamas pada 7 Okt. 2023 dan daripada kegagalan yang menyakitkan dalam pertempuran di Semenanjung Gaza,” kata Brick.

Perang Israel telah mendorong 85% penduduk Gaza ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah sekatan yang melumpuhkan kebanyakan makanan, air bersih dan ubat-ubatan, manakala 60% daripada infrastruktur enklaf itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv memastikan tenteranya tidak melakukan tindakan pembunuhan beramai-ramai, dan menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Ulasan