Akan Berlaku Protes Undi Cina di PRK KKB


 Para pengundi etnik Cina boleh berkecuali daripada mengundi pada pilihan raya kecil Kuala Kubu Baru pada 11 Mei ini sebagai satu bentuk protes terhadap DAP, di tengah-tengah perbincangan mengenai kekecewaan yang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat yang pernah menjadi penyokong tegar parti itu, Ahli komponen terkuat Pakatan Harapan (PH).


Penganalisis berkata terdapat beberapa kebenaran untuk spekulasi bahawa pengundi etnik Cina kecewa dengan kontroversi yang melibatkan pemimpin tertinggi Umno yang didakwa dengan rasuah, janji reformasi institusi yang tidak ditunaikan, serta pengendalian kerajaan Anwar terhadap isu yang menyemarakkan ketegangan agama.


Pengundi Cina, yang membentuk kira-kira satu pertiga daripada pengundi Kuala Kubu Baru yang pelbagai, telah mengejutkan pemerhati dengan terus menyokong PH pada pilihan raya negeri tahun lepas walaupun terdapat ramalan bahawa ramai yang tidak senang dengan perikatan PH-Umno.


Tetapi isu-isu yang timbul dalam tempoh tujuh bulan sejak pilihan raya negeri Selangor Ogos lalu, berpotensi menaikkan trend pengundian yang telah membantu DAP menjadi parti paling hebat PH, kata penganalisis.


Perunding Hal Ehwal Kerajaan Untuk Dasar Awam Dan Risiko Politik, Shazwan Mustafa Kamal berpendapat, andaian itu adalah wajar, disokong oleh kekecewaan yang semakin meningkat di kalangan beberapa penyokong teras PH terhadap gabungan itu kerana kebimbangan bahawa ia telah gagal melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan. 


“Kemungkinan boleh menjadi satu bentuk undi protes di kalangan penyokong PH, hanya untuk menguji keadaan air dan membuat kenyataan dalam menghantar mesej kepada PH.


“Peratusan keluar mengundi yang rendah mungkin berpotensi mengakibatkan pilihan raya kecil yang dipertandingkan dengan sengit, dengan DAP/PH mengekalkan majoriti yang lebih kecil berbanding pilihan raya umum ke-14,” tambahnya.


Bekas Ahli Parlimen DAP Ong Kian Ming, menganggarkan peratusan keluar mengundi pada pilihan raya kecil 7 Mei akan lebih rendah merentasi semua etnik, dan sebilangan besar pengundi etnik Cina dan India boleh melihat pengundian sebagai tidak penting sejak ia tidak akan menjejaskan kestabilan kerajaan negeri Selangor.


“Adalah tidak tepat untuk mengatakan bahawa ramai penyokong DAP dan PH telah kecewa dengan prestasi kerajaan perpaduan dalam kadar perlahan melaksanakan reformasi institusi, dalam naratif ekonomi yang lemah (walaupun angka FDI dan pertumbuhan ekonomi terus sihat. ),” katanya.


“Terutama yang berkaitan dengan kenaikan kos sara hidup dan kos menjalankan perniagaan, dan dalam pergaduhan umum antara beberapa pemimpin PH dan BN, terutamanya dalam beberapa minggu kebelakangan ini mengenai isu stokin KK Mart 'Allah'."


Faktor-faktor ini boleh mendorong ramai untuk tidak mengundi dalam usaha menghantar mesej bantahan kepada pakatan pemerintah, kata Ong.


Beliajuga tidak menolak kemungkinan beberapa pengundi Cina dan India mungkin mengundi pembangkang walaupun beliau merasakan bilangan mereka adalah kecil.


Hanya pengurangan 5 peratus peratusan keluar mengundi daripada kaum Cina, bersama-sama dengan kurang daripada 50 peratus peratusan keluar mengundi daripada masyarakat India, sudah memadai untuk menyebabkan DAP kalah, menurut anggaran Ong.


“Sekiranya peratusan keluar mengundi pengundi Cina menurun lagi kepada lebih daripada 50 peratus dan peratusan keluar mengundi India turun kepada 45 peratus, dan sokongan Melayu turun kepada hanya 15 peratus dengan sokongan Cina pada 85 peratus dan sokongan India. pada 75 peratus, DAP akan kehilangan kerusi ini hampir 2000 undi,” katanya.


Pilihan raya kecil itu dicetuskan oleh kematian penyandangnya, Lee Kee Hiong, pada 21 Mac lalu akibat kanser.


Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari pengundian pada 11 Mei. (sumber media)

Ulasan