Erdogan Gesa Warga Palestin Bersatu Padu


Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan menggesa rakyat Palestin bersatu di tengah-tengah peperangan Israel di Gaza, berikutan rundingan selama berjam-jam dengan ketua Hamas Ismail Haniyeh di Istanbul, menurut pejabatnya.


Ankara telah berulang kali menyelar pencerobohan Israel ke Gaza di tengah-tengah percubaannya yang gagal untuk menghentikan konflik , yang telah menggegarkan Timur Tengah sejak 7 Oktober tahun lalu.


Ketegangan di rantau itu semakin memuncak apabila Gaza bersiap sedia untuk serangan baharu Israel di bandar paling selatan Rafah dan selepas serangan Israel yang dilaporkan ke atas Iran pada hari Jumaat.


“Adalah penting bagi rakyat Palestin bertindak dengan bersatu dalam proses ini. Sambutan paling kuat kepada Israel dan jalan menuju kemenangan terletak pada perpaduan dan integriti,” kata Erdogan pada hari Sabtu selepas rundingan di Istana Dolmabahce, menurut kenyataan presiden Turki.


Ketika ketegangan yang memuncak antara Iran dan Israel mencetuskan kebimbangan perang serantau yang lebih luas, Erdogan berkata peristiwa baru-baru ini tidak seharusnya membenarkan Israel "mendapat tempat dan penting untuk bertindak dengan cara yang mengekalkan perhatian di Gaza".


Hamas mempunyai pejabat di Turki sejak 2011, apabila Turki membantu mendapatkan persetujuan untuk kumpulan itu membebaskan askar Israel Gilad Shalit. Erdogan telah mengekalkan hubungan dengan Haniyeh, pemimpin politik kumpulan itu, yang kerap menjadi pelawat.

Ulasan