Hizbullah Lancar Serangan Dron Ke atas Pangkalan Israel


 Kumpulan Hizbullah Lubnan berkata mereka telah melancarkan serangan dron ke atas pangkalan Israel di utara bandar Acre sebagai membalas dendam atas pembunuhan salah seorang pejuangnya, menandakan serangan ‘terdalam’ ke wilayah Israel sejak perang Gaza bermula.


Hizbullah melancarkan "serangan udara gabungan menggunakan dron umpan dan bahan letupan yang menyasarkan" dua pangkalan Israel di tengah-tengah antara Acre dan Nahariyya, katanya dalam satu kenyataan pada hari Selasa.


Kumpulan yang disokong Iran itu berkata ia bertindak sebagai tindakan balas terhadap serangan Israel sebelum ini yang membunuh seorang pejuangnya. Ia menerbitkan apa yang kelihatan seperti gambar satelit, dengan lokasi serangan dilambangkan dengan kilat dengan bulatan merah di sekelilingnya.


Tentera Israel berkata ia tidak mengetahui mana-mana kemudahannya diserang oleh Hizbullah, tetapi telah berkata sebelum ini bahawa ia memintas dua "sasaran udara" di luar pantai utara Israel.


Kemudian pada hari Selasa, agensi berita rasmi Lubnan NNA berkata sekurang-kurangnya dua orang terbunuh dan enam lagi cedera selepas serangan udara Israel melanda kawasan perumahan di bandar Hanin di selatan Lubnan.


“Pesawat perang Israel menyerang sebuah rumah dua tingkat dengan dua peluru berpandu udara-ke-permukaan, memusnahkan sepenuhnya bangunan yang didiami oleh sebuah keluarga yang tidak meninggalkan bandar itu sejak serangan Israel bermula,” kata NNA.


Hizbullah berkata ia melancarkan berpuluh-puluh roket di utara Israel lewat Selasa sebagai tindak balas terhadap pembunuhan dua orang awam.


Hizbullah melancarkan “berpuluh-puluh roket Katyusha” ke utara Israel “sebagai sebahagian daripada tindak balas terhadap serangan musuh Israel ke atas… rumah awam, khususnya pembunuhan beramai-ramai yang mengerikan di Hanin dan pembunuhan serta mencederakan orang awam,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.


Terdahulu pada hari Selasa, tentera Israel berkata serangan udaranya membunuh dua pejuang Hizbullah di selatan Lubnan. Hizbullah kemudiannya mengesahkan kematian salah seorang pejuangnya, Hussein Azkoul, tetapi tidak memberikan butiran lanjut.


Serangan berasingan Israel semalaman membunuh Muhammad Attiya, seorang pejuang dalam Pasukan Radwan elit Hizbullah, kata tentera. Tiada komen segera daripada Hizbullah mengenai tuntutan itu.


Ulasan